Brev:
Slut med at lade jeres datter græde/skrige
15. april 2011
Alder:
8 mdr.
Slut med at lade jeres datter græde/skrige
Hej Helen
Jeg er 2. gangs mor, har født til tiden. Min datter er 8½ måned, har stort set altid sovet dårligt både dag og nat. Har endnu ingen helt fast soverytme. Fra hun var spæd har hun skreget hvis hun ikke lå i min favn, med det resultat at hun fra helt lille er vænnet til at ligge i min arm for at falde i søvn. Første gang bare far kunne holde hende uden skrig og "bebrejdende" blik til mig var da hun var 4 måneder. Nu er det også farmor og i gode øjeblikke andre familiemedlemmer der kan holde hende uden skrig. Sensitivt barn?
Hun bliver ammet inde ved sengen og puttes i egen seng, synger den samme sang og siger "godnat sov godt", men hun skriger, ikke græder, i op til 45 minutter før hun dejser om af træthed- tidligere har vi forsøgt at gå frem og tilbage til værelset med 1 og 3 minutters mellemrum. Nu ender hun med at blive taget op af sengen igen og beroliges. Lægges tilbage i seng, skriger, tages op igen osv indtil hun falder næsten i søvn i min arm eller egen seng mens jeg sidder ved sengen.
Hun har min brugte natkjole i sengen som hun putter sig ved. Lægges i seng kl 19, vågner hver eneste nat kl 20, 22, 01, 03 og 5.30. (Jeg er UDMATTET) Hver anden gang bliver hun ammet, de andre gange beroliges og falder i søvn i min arm og lagt tilbage i egen seng.
Om dagen sover hun 2 gange. Om formiddagen 1 time. Om eftermiddagen alt fra 20 minutter til 1 time. Jeg bruger ½ time til 3 kvarter på at rulle hende i søvn i barnevognen. Hun er ikke udhvilet når hun vågner.
Kl : 6.30 står vi op. morgengrød med frugt.
ammes før lur. Kl : 8.30 sover ca 1 time. Får derefter lidt frugtmos. Vil gerne gumle på en skorpe eller frugtstykke men ellers udviser hun ingen interesse i dagens øvrige måltider (hvilket hun dog gjorde for 1½ måned siden, inden hun blev syg med udbredt trøske og maveonde) Ammes først til sengetid. Jeg tror hun er for træt til at spise og for sulten til at sove. Har forsøgt med godnatgrød men efter kl 1730 er hun for pylret til ville spise.
Jeg har købt begge dine bøger - om søvn og om udvikling. Alligevel kan jeg ikke få det til at fungere.
Med venlig hilsen
Lena