Svar: Slut med at lade jeres datter græde/skrige
15. april 2011
Alder:
8 mdr.
Kære Lena
Tak for dit brev og velkommen til :) Du fortæller at du er 2. gangsmor, så du må have noget at sammenligne med - men ofte er børn jo forskellige og måske er det derfor du kommer til kort, for lillesøster er bare slet ikke som den store, så de erfaringer du har med dig fra første gang, de virker bare ikke rigtigt her ... :)
Der er flere ting I er nødt til at arbejde på hos jer. For det første skal I forsøge at følge en fast plan for dagen - det vil sige et fast indtag af mad og mælk og en fast rytme for, hvornår hun spiser, leger og sover. Det er vigtigt med en fast rytme fordi det påvirker hendes indre ur og også fornemmelse for at have behov for at sove. Hun har ikke rigtig fornemmelse for mæthed og sult, hun har heller ikke rigtig fornemmelse for vågenhed og behov for at sove og det er du nødt til at hjælpe hende med.
Derfor tænker jeg også at du måske skal tillade dig selv at se lidt mere på klokken end på din datter og så arbejde på en plan der ser således ud:
Morgen 7: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, tilbydes lidt frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Puttes til formiddagslur 9.30 - skal ikke ammes først. Start med at sætte hende op i barnevognen og tril en tur, lad hende falde i søvn på denne måde og læg hende ned, når du kan se at hun er lige ved at sove.
Frokost 11.30-12: Tilbydes rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk (det må gerne være et glas færdiglavet babymad, passende til 8 måneder), vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca 13-13.30. Igen lad hende blive ammet i stuen, pak hende i tøjet, sæt hende i barnevognen og tril en tur, så hun lærer at sove i sin barnevogn om dagen.
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, tilbydes lidt tykmælk med banan, revne æbler eller frugtmos, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs - der skal være mad i stykker og moset mad, mad der smager af noget og udgangspunktet er det I andre spiser, vand af kop.
Suppleres med en godnatgrød som en del af putteritualet
Ammes og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften eller en gang i løbet af natten: Ammes rigtig godt fra begge bryster og sover så i øvrigt uden yderligere mælk
Det er slut med at lade jeres datter græde/skrige i 45 minutter når hun skal sove. Det lærer hende kun at det at sove er forbundet med noget som ikke er rart og derfor noget hun naturligt skal protestere og kæmpe imod.
Når jeg anbefaler at I skal trille hende ture om dagen, så er det både for at give hende mulighed for at se på verden blive fyldt med indtryk, stimuli og derefter bedre kunne sove. Men det har også det formål, at hun lærer at falde i søvn uden at være i favn og få bryst, og samtidig så giver det dig en mulighed for at finde ud af, hvornår det rette puttetidspunkt er. Når du kan se at hun er ved at falde i søvn, når øjenlågene bliver tunge, så lægger du hende ned - ikke før - og her lægger du mærke til tiden, så du har bedre held med på sigt at kunne putte hende, når hun er parat.
Det kan ikke udelukke at I har jer en lille sensitiv datter og at det er derfor du synes tingene er ekstra svære. Men det ændrer ikke på, at hun har rigtig meget brug for tryghed, nærvær, brug for at mærke at hun ikke er alene - og også brug for at du styrer og forsøger at følge en fast plan. Genkendlighed giver tryghed og tryghed er alfa omega.
Jeg vil anbefale dig at du prøver at putte hende lidt senere hele dagen igennem - jvf. planen jeg sender.
Du skal naturligvis sikre dig at hun ikke skriger og sover kortvarigt, fordi hun har øreproblemer, smerter på grund af blærebetændelse eller andet. Du skal sikre dig at hun er rask og at alle forudsætninger for at kunne sove godt og trives og udvikle sig er opfyldt.
Når du ammer hende om aftenen, så er det fint at sidde med hende og amme hende til hun næsten falder i søvn. Hun skal ikke lægges vågen og grædende i sin seng, men skal først flyttes fra din favn lige der, hvor hun er lige ved at sove, men ikke sover helt.
Du kan også gøre det, at du fjerner tremmerne fra den ene side af sengen og kobler hendes seng til din. Det vil gøre at du kan lægge dig ned og amme hende i din seng og når du så selv går i seng, så skubber du hende forsigtigt over i hendes egen seng, hvor du stadig har mulighed for at lade hende mærke dig, fornemme at du er der. Alternativet lige nu er at lade hende være i din seng om natten - men det er i givet fald vigtigt at du ikke amme hende hele natten igennem.
Håber at ovenstående plan hjælper videre på vej, fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske