Svar: Min datter vil ikke spise - 7 mdr.
16. april 2011
Alder:
7 mdr.
Kære bekymrede mor
Tak for dit brev :)
Jeg kan godt høre at det med maden har fyldt en del hos jer, læge og sundhedsplejerske har været bekymret og den bekymring er naturligt videregivet til dig. Det er også helt reelt, - for det er jo vigtigt at din datter tager på og få den næring hun har brug for, for at udvikle sig i sund retning - men du beskriver jo en pige, som trives og som trods sin sparsomme vægtøgning lyder til at have det godt.
Når børn ikke spiser særlig meget, så kan man hurtigt komme ind i en rutine, hvor man får skruet lidt ekstra op for mælken - ude fra tanken om at "så får hun jo den næring" og det er til dels rigtigt - men samtidig så slår det mig, når jeg ser din plan for dagen, at din datter får meget store flasker og stadig også ca 5 flasker i døgnet og jeg tænker at du er nødt til at skære ned for mælkemængden, hvis du vil sikre plads til anden og mere sufficient mad.
De fleste børn vil i 7 måneders alderen trives med 4 flasker i døgnet og i 8-9 måneders alderen vil de ofte være passende med 3 flasker - på den måde får barnet mælk/væske nok, men også plads i maven til mere rigtig mad.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 04/05: Flaske - her gives ikke mere end 100-150ml, netop for at give plads til mere morgenmad.
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur - og skal her ikke længere have flaske først
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være hjemmelavet eller mos fra glas, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden og må også gerne få små bidder rugbrødshapsere. Vand af kop.
Eftermiddag 14-14.30: Frugtsnack, ost osv. flaske og puttes til middagslur som nu
Aften 17.30-18:; Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, det kan være lidt ris med sovs, indmaden af en frikadelle, laks fra ovnen eller lignende. Suppleres med brødskorper eller kogte stykker blomkål, broccoli eller en kartoffelbåd i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten som nu 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske som spises mere eller mindre i søvne og sover uden mælk til næste morgen tidlig.
De to flasker der ligger aften og sen aften, må gerne være på 230ml hver som nu, men de to andre flasker der ligger tidlig morgen og inden middagslur bør ikke være på mere end 150ml. Det vil være en meget passende mængde for din datter at få - det sikrer hende jern og kalk som hun har brug for. Derudover kan hun få vand af kop - og altså mere rigtig mad :)
Så mit umiddelbare råd til dig er altså at der skal skrues ned for mælken - både antallet af flasker og mængden af mælk.
Håber at du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske