Svar: Drikker ikke sødmælk
17. april 2011
Alder:
9 mdr.
Kære mor til S.
Din datter får fint sit behov for kalk dækket, når du ammer hende 3 gange dagligt, bruger mme i hendes grød og mos og f.eks. også giver hende ost. Hun behøver ikke få mælk af kop derudover, så lige nu vil jeg tage det stille og roligt.
Når hun bliver 1 år må hun få letmælk og en del børn vil faktisk gerne drikke letmælk og kan bedre lide denne smag, end de kan lide sødmælk - så nogle gange løser det sig helt af sig selv :)
Lige nu og også i tiden frem, kan du tilbyde hende lidt tykmælk, neutral yoghurt eller lignende, evt med lidt frugtmos, revne æbler, banan eller rugbrødsdrys - hun må også gerne få lidt fint hakket mysli uden honning og chokolade og på den måde vænnes til at spise lidt surmælksprodukt.
Når hun bliver 1 år anbefales det at hun får mellem 350-500ml mælk dagligt alt incl. Det vil du sandsynligvis godt kunne nå op på ved at bruge mælk i maden, give surmælksprodukt, ost, sovs osv.
Du kan også lave en milkshake til hende - hvor du blender f.eks. sødmælk og banan - i princippet er det jo det samme som at give hende bananen ved siden af glasset med mælk, men blendet sammen vil hun måske tage imod det. Du skal ikke tilsætte sukker, vanilje eller andet, bare lade det være blendet rent.
Calcium fra modermælk absorberes rigtig godt - 60-70% optages fra modermælken til barnet. Ost indeholder calcium - 25gram ost skulle så vidt jeg ved indeholde ligeså meget calcium, som der er i 150ml mælk.
Så lige nu - ro på, din datter mangler ikke kalk lige nu og tingene ændrer sig hele tiden, så selvom hun ikke drikker mælk af kop nu, så kan hun sagtens komme til det, når hun bliver ældre :)
Fortsat held og lykke og rigtig god påske! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske