Svar: Opstart af ske mad
18. april 2011
Alder:
3 mdr.
Kære Melissa
Hvornår man skal starte med skemad afhænger af flere ting og ikke kun af barnets alder.
Sundhedsstyrelsen skriver:
"Det er barnets udvikling og parathed, der er afgørende for tidspunktet for introduktion af overgangskost. Flere udviklingsmæssige hensyn spiller ind: Ernæringsmæssige behov, den fysiologiske modning og spiseudviklingen. Overgangskosten bør ikke introduceres før 4-måneders alderen, fordi barnet ikke fysiologisk er modent til anden mad end modermælk eller modermælkserstatning før dette tidspunkt. Tilvænning til skemad må på den anden side ikke påbegyndes meget efter 6 måneder, da det så kan være vanskeligt at få barnet til at spise en varieret kost."
(citat, "Anbefalinger for spædbarnets ernæring", sst. 2005).
Et signal kan være at barnet trods ekstra mælkeindtag vågner hyppigt og virker mere søgende og sulten. Et andet signal er at barnet åbner munden bevidst, når man f.eks. tilbyder d-dråber på en ske. Barnet drejer også hovedet bevidst, holder hovedet fint selv og følger også maden I spiser med øjnene. Barnets mave fungerer fint, barnet savler som tegn på at der sker nogle enzymændringer i spyttet.
Som du beskriver din dreng lige nu, så sover han rigtig godt både om dagen og om aftenen. Han spiser fint, er ikke begyndt at søge ekstra mælk og virker til at trives - det betyder at det er for tidligt at starte med skemad, han har ikke behov for dette endnu ... De fleste børn er 5 måneder, nogle næsten 6 måneder inden de er klar.
Når det bliver tid til at starte med andet end mælk, så anbefaler jeg at man starter om dagen og at man starter med grød. Det kan være ris, majs, hirse, boghvede eller quinoagrød, fordi det alle er grødtyper uden gluten.
Jeg anbefaler at man starter op f.eks. til frokost og ikke giver mere end 4-5 skefulde i begyndelsen. Stille og roligt øges mængden, variationen, der kan tilsættes frugtmos som topping osv. hen af vejen og først, når barnet kan spise en lille dl. og det går fint uden problemer, øger man så til 2 gange dagligt og giver så også skemad om aftenen. Her kan man så begynde med lidt grøntsagsmos, så barnet får grød til frokost og grøntsager om aftenen - men det kan vi tage til den tid :)
Mælkeindtaget er det første lange stykke tid præcis som inden barnet fik skemad, skemaden erstatter således ikke en flaske, men kommer ud over antallet af flasker. I takt med at barnet spiser større og større mængder af skemad, vil mælkemængden naturligt nedsættes, men antallet af flasker vil de første måneder stadig være det samme.
En plan for dagen kan se således ud:
Morgen 6-7 vågner, bliver skiftet, får tøj på, og leger
Formiddag 8.30-9: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Vågner og tilbydes flaske, som nu
Tilbydes lidt grød, smagsprøver
Puttes til middagslur ca kl. 13-13.30 som nu
Eftermiddag ca. 16-16.30 vågner og får flaske.
Sover dagens 3. lur og det er okay at du vækker ham her, så han ikke sover mere end de 45 minutter
(Aften 18.30: Her kan gives lidt grøntsagsmos, når I engang når dertil, der går nok et par måneder endnu)
Flaske og puttes til natten ca kl. 20-21 som nu
Nat 03-05: Flaske som nu
Et tegn på at han begynder at have behov for andet og mere mættende mad end mælk er, at han begynder at sove kortere tid af gangen. Derfor vil rytmen om dagen og natten naturligt ændre sig og derfor vil du på sigt også kunne starte med skemad, når han vågner og give mælk inden han så skal sove igen. Det vil være naturligt at han lige nu, hvor han sover 3 timer, har brug for flasken når han vågner - og det er helt okay at starte med flaske før han så tilbydes lidt smagsprøver på en ske.
Men som sagt, I har tid nok og det lyder ikke som om at I skal gå igang med skemaden lige nu. Hvis du går igang for tidligt, så risikerer du at han får ondt i maven, men du risikerer også at han introduktionen til overgangskosten trækker unødigt ud og at han pludselig så lukker munden og slet ikke vil tage imod. Skemaden introduceres, når han viser tegn og lyst og behov :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.
God påske!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske