Svar: Sovemønster
18. april 2011
Alder:
2 år, 6 mdr.
Hej med jer
Som det er lige nu, så sover jeres datter fra 21 til 06 altså 9 timer om natten og så fra 12-14.30 til middag - altså 2½ times middagslur - ialt 11½ time i døgnet.
Gennemsnitligt sover børn på jeres datters alder 12½ time i døgnet, altså en time mere end jeres datter - men at det er gennemsnitligt betyder jo at nogle sover lidt mindre og andre lidt mere og det lyder derfor som om at jeres datter får den søvn hun har behov for. De fleste børn vil ofte sove 1-1½ times middagslur og så en længere nattesøvn på 11 timer, men jeres datter gør det lidt anderledes og det er helt fint.
Jeg er helt enig i at hun stadig har brug for sin middagslur, hun har brug for det afbræk luren giver hende midt på dagen. Jeg synes også det er i orden at I afkorter middagsluren som nu, for at sikre at hun sover længere nattesøvn, så hun ikke pludselig får en rytme, hvor hun sover 4-5 timer om dagen 7-8 timer om natten. Middagsluren er vigtig, og hun skal have den, men det er også om dagen hun skal være vågen og aktiv og om natten hun skal sove og det er fint at hjælpe hende til en sådan rytme.
Hun lyder til at trives, lyder glad, udvikler sig godt - hun har det godt - og det er en vigtig parameter, når man skal vurdere om børn sover som de har behov for :)
Nu hvor aftenerne bliver mere og mere lyse kan det naturligt blive sværere at få hende i seng. I kan derfor overveje om det ville være en idé at købe et mørklægninggardin til hendes værelse. De fås til ca 150 kr i Ikea eller i Jysk og det kan måske hjælpe hende til at sove lidt længere, og falde lidt før i søvn, hvis I sikrer at solens stråler bliver holdt ude af værelset :)
Så hendes søvnmønster lyder fint og det er fint at holde hendes middagslur på 2-2½ time, og ikke lade hende sove flere timer i løbet af dagen. Hun har brug for sin middagslur, men skal modsat ikke sove dagen væk :)
Håber I hermed har fået lidt ro med på vejen, fortsat held og lykke :)
Rigtig god påske! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske