Brev:
Vil ikke mades - 11 mdr.
26. april 2011
Alder:
11 mdr.
Vil ikke mades - 11 mdr.
Kære Helen
Så er jeg løbet tør for ideer igen og har brug for lidt input til at komme videre ;o)
Det går som udgangspunkt super godt med tvillingerne. De er nu knap 11 mdr. og vejer ca. 9 kg og er ca. 76 cm lange. De kravler over det hele og rejser sig op ved alt og går langs alle flader der tillader den slags og vil meget gerne gå når man holder i hænderne, så der går nok ikke længe før de vil til at gå selv ;o)
Søvnen er blevet meget bedre. Det svinger selvfølgelig stadig meget, men som udgangspunkt fungerer lurene og nattesøvnen. Jeg har prøvet at følge den plan du gav sidst og det fungerer med de ændringer jeg har lavet.
Problemet er maden. De har aldrig været de store grødspisere – drengen spiser lidt mere end pigen, men typisk er det kun et par skefulde der kan lokkes i dem. Morgenmad har aldrig rigtig hittet og nu har vi utrolig svært ved at få specielt aftensmad i dem. Det er ikke fordi de ikke er sultne eller for trætte – man får bare ikke lov til at maden dem. Pigen slet ikke – drengen lidt. De har grøntsager, kartofler, pasta, brød, frugt osv. i hånden til alle måltider men man får bare ikke lov til at made dem. Det gør det jo lidt svært at energiberige maden. Vi prøver at give dem almindelig mad som vi også spiser men det er heller ikke et hit. De har indtil for nylig spist glasmad suppleret med grøntsager, kartofler osv. i hånden men nu er der lukket for skemaden.
Er det en fase eller er der noget vi ikke har tænkt på at gøre som kan gøre måltiderne lettere?
De spiser for det meste godt af det de får i hånden men det er jo ikke meget de får ned som hvis de blev madet.
De har selv valgt flaske fra kl. ca. 23 – de drak mindre og mindre for til sidst helt at afvise den. De sover igennem uden mælk men der er stadig mange opvågninger i løbet af natten – nogle nætter værre end andre.
Vi følger nogenlunde følgende plan:
05/06 står op og kommer i tøjet
06.30/7.00 morgenmad – A38 med havregryn/müsligrød – frugt i hånden – mælk i kop. Spiser som regel kun et par skefulde.
8.00/9.00 1. lur sover som regel en lille time
10.00 snack – bolle med smør eller smøreost – frugt i hånden vand i kop. Spiser godt.
11.30/12.00 frokost – rugbrød med leverpostej, sildepostej, avocado – frugt og grøntsager i hånden – mælk i kop. Er lidt tom for ideer da vi har prøvet det meste pålæg og det meste bliver spyttet ud igen. Spiser som regel ½ til 1 skive.
13.00 2. lur sover som regel 1½ time.
15.00 snack – bolle med smør eller smøreost/A38 med sveskemos – frugt i hånden – vand i kop. Spiser nogenlunde.
17.30 aftensmad – mad som vi spiser suppleret med glasmad. Grøntsager med kartofler, pasta eller ris. Frugt i hånden – vand i kop. Spiser hovedsageligt kun det de selv kan tage med hænderne.
19.00 flaske – drikker ca. 240 mL.
19:30 godnat – sover med opvågninger til næste morgen.
Vi syntes ikke det virker som om at det er pga. manglende mad eller tørst at de vågner i løbet af natten. Det er mest enten natteskræk/mareridt eller motorisk urolighed. Det er svært at sove ordentligt når man prøver at slå kolbøtter op ad tremmerne i søvne eller skal træne nye gangarter ;o)
Skal vi slå koldt vand i blodet og regne med at de spiser hvis de er sultne?
De skal starte i vuggestue til juni – der vil de få morgenmad ca. kl. 7 – frokost kl. 11 og frugt kl. 14 – er det ikke meget få måltider til 1-årige eller? Hvornår vil de ca. kunne nøjes med 1 lur om dagen?
Lidt langt indlæg – håber det giver mening.
Glæder os til at høre dine ideer.
Med venlig hilsen
Spip