Svar: Vil ikke mades - 11 mdr.
26. april 2011
Alder:
11 mdr.
Kære Spip
Det lyder som om at børnene stortrives og at det går rigtig godt hos jer. At de nu er begyndt at afvise skemad er helt normalt for deres alder, det handler ikke om kræsenhed, men snarere om at ville selv, hvilket betyder mere og mere for dem, jo ældre de bliver.
Det er som udgangspunkt en rigtig fin dagsplan I har og at de lige nu afviser at spise særlig meget med ske, tænker jeg gælder i en periode. Stille og roligt vil de naturligt acceptere at få skemad om morgenen igen og I kan også forsøge at indføre en godnatgrød som en del af deres putteritual. Selvom de til aften ikke spiser særlig meget mos, men hellere vil have mad i stykker, så vil mange børn dog godt acceptere en godnatgrød. De er trætte på det tidspunkt og synes derfor det er okay at blive madet :)
I kan derfor overveje om I ikke skulle forsøge at tilbyde dem en portion grød som en del af deres putteritual. Samtidig vil det også gøre, at I kan give dem lidt ekstra mme den vej, så de får mere end de gør lige nu ...
De bør i princippet få 400ml mme dagligt til de er 12 måneder gamle, for at få deres behov for jern dækket. Men hvis I ikke kan nå op på dette, så gør det ikke noget, så kan du tilbyde dem jerntilskud i stedet.
Du kan bruge grøntsagsmos som smørbart pålæg for på den måde at få lidt ekstra i dem. Du kan også med fordel bruge rester fra aftensmaden - det kan være pastaskruer, stykker af frikadelle (kød eller fiskedeller), stykker af pølse eller lignende, ligesom de også meget gerne må få lasagne, boller i karry, grøntsagstærter eller lignende retter - aftensmad kan også gives til frokost.
Også rejer, muslinger, stykker af krabbe, ½ hårdkogt æg eller en æggepandekage en gang imellem kan gives til frokost for at variere og er netop mad de selv kan spise. Avokado med rejer giver ekstra naturligt fedtstof og kombinerer både det at spise med fingrene og spise med ske eller gaffel. I øvrigt vil det være rigtig fint at du også lader dem spise selv med en gaffel, det kan de godt med den alder de har nu.
Kogte grøntsager kan gives, det kan være kogte ærter, majs, gulerod, en kartoffelbåd eller lignende. Men også friske grøntsager som rød peberfrugt, tomat, agurk kan de sagtens få og gnave i selv.
Jeg synes det lyder som om at børnene spiser rigtig fint og fra alle fødevaregrupper - ro på :)
Jeg er helt enig med dig i at det kan undre, hvis de i vuggestuen ikke serverer mellemmåltider ... Fødevarestyrelsen har udarbejdet anbefalinger for, hvordan sunde måltider i daginstitutioner skal sammensættes - både for vuggestuebørn og børnehavebørn. Der gives både anbefalinger for antallet af måltider i løbet af en dag, og sammensætningen af måltider.
De anbefales at vuggestue børn får flere måltider over hele dagen, fordi de så lettere får deres behov for energi, vitaminer og mineraler dækket. Der er dog kun lovkrav om at frokosten er en del af dagtilbudsydelsen - men der skal stadig være mulighed for at få mellemmåltid f.eks. formiddag, så må I evt. selv medbringe dette til jeres børn, så de kan få det.
Jeg skal sende anbefalingerne til dig i separat mail :)
Med hensyn til at sove én lur dagligt, så vil de fleste børn begynde at kunne nøjes med dette når de er mellem 12-18 måneder. Det vil dog ofte være sådan, at børn i indkøringsperioden naturligt har brug for at sove lidt ekstra, de bliver ekstra trætte fordi der sker så meget nyt, så der vil sandsynligvis gå et par måneder inden dine børn er parate til kun at sove en gang dagligt ... I må her se hvad tiden bringer :)
Håber du kan bruge ovenstående videre og har fået lidt ro på. Rigtig meget held og lykke med indkøringen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske