Svar: Rytme og lære at sove længere end ½ time
26. april 2011
Alder:
3 mdr.
Kære Jette
Det lyder som om at din søn ofte har svært ved at komme videre i sin søvn - det er den første hurdle efter ½ time som volder problemer, kommer I over den så sover han faktisk længe.
Jeg vil anbefale dig at gøre to ting:
1. For det første skal du sikre dig at hans dag opdeles i aktive, vågne perioder som kontrast til at det er sovetid. Det betyder at du skal gøre rigtig meget ud af at aktivere ham, når han er vågen. Du skal tumle med ham, hjælpe ham med at trille, cykle med hans ben, bære ham rundt så han kan kikke på verden, du skal synge for ham, lave fagtesange osv. så han bruger sig selv rigtig meget både motorisk og mentalt.
Du må meget gerne i den aktive periode f.eks. om formiddagen gerne ilægge et bad så han aktiveres det ekstra - holdes det ekstra vågen - og derefter så får mælk og puttes til en forhåbentlig velfortjent og dermed også længere middagslur.
2. For det andet vil det være rigtig godt at du i hvert fald en gang dagligt, f.eks. til hans middagslur triller ham en tur, så du sikrer dig at han bliver holdt sovende. Når han har svært ved den overgang der er fra søvnfasen en halv time efter han er faldet i søvn, så hjælper det faktisk ofte at trille for at holde ham sovende.
Du skal naturligvis putte ham som du plejer, gerne med et fast ritual, en lille klud, sut, beroligende ord, kærtegn osv. og putte ham i barnevognen. Det er fint at lade ham falde i søvn netop i barnevognen om dagen, for at lære ham at sove der og fordi du så har mulighed for netop at trille ham. Du kan vælge at køre en tur som varer længere end den ½ time, så I får forpasset det tidspunkt og han på den måde naturligt hjælpes videre i søvnen. Du kan også stille dig i nærheden og så være parat til at trille vognen lidt, når han viser tegn på at være ved at vågne. Du kan her også lige berolige med dine hænder og lulle til ro, så du skaber samme rutine som da du puttede ham, simpelthen for at få ham videre ind i søvnen.
Du kan også gøre det, at du lægger dig sammen med ham i dobbeltsengen og ammer ham i søvn (eller giver ham flaske) tæt sammen med dig. Og så bliver hos ham og hjælper ham videre i søvnen, når han efter ½ times tid rører på sig. Og så derefter fjerne dig, sikre at han ikke kan falde ned af sengen og så lade ham sove der hvor han ligger.
Du kan åbne vinduet og få frisk luft ind i soveværelset inden han skal sove og du kan også trække gardinerne for, så solens stråler holdes ude. Det vil være helt fint at lade ham falde i søvn på denne måde.
Hvis han bare vågner, kikker, er glad og tydeligt ikke viser tegn på at kunne sove yderligere, så er der ingen grund til at du kæmper for at få ham til at sove videre. Så er det bedre at tage ham op, aktivere ham og så satse på at han så sover en lidt længere lur næste gang.
Planen for dagen som du vil arbejde hen imod ser umiddelbart fin ud. Men igen - det er svært at planlægge 1-2 måneder frem, det kan du ikke med børn. Du er nødt til at tage det som det kommer men naturligvis forsøge at skabe en rytme og nogle rutiner som du tænker at I alle vil kunne leve med fremover :)
Du fortæller at storesøster gjorde de samme og først holdt op da hun blev et år - måske har jeres børn bare svært ved at skifte fra en søvnfase til en anden og når de skal skifte første gang, så bringes de let op i nærheden af vågen bevidsthed - og ender så ofte med netop at vågne ... måske er du nødt til et eller andet sted at acceptere at dine børn er sådan og så finde roen i det ... :)
Men igen - prøv dog at arbejde på en lidt længere lur i løbet af dagen, så han får en lur hvor han kommer alle søvnfaserne igennem og får sovet rigtig godt.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske