Svar: Søvnrytme, putterutine
27. april 2011
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Velkommen til og tillykke med den lille dreng :)
Netop i 3-4 måneders alderen sker der udviklingsmæssigt rigtig meget med jeres dreng. Han begynder at kunne se længere, opfatter rummet han er i på en anden måde, han begynder at skelne mere og mere bevidst om han er hjemme eller ude osv. Samtidig sker der ofte også en ændring i børns søvn og man oplever ofte at barnet begynder at powernappe lidt mere dagen igennem. Samtidig vil mange børn også have behov for mere mad, fordi deres ekstra store opmærksomhed på verden gør, at de let lader sig forstyrre, når de spiser og derfor kommer man let ind i en rytme, hvor barnet slatspiser og slatsover lidt hele dagen igennem ... og det lyder lidt som om at det måske er det, der er ved at ske hos jer.
Du fortæller godt nok at han om aftenen og først på natten kan sove op til 6 timer uden at få mælk - det er super flot i forhold til hans alder og slet ikke hvad man kan forvente. Men dejligt for dig. Det betyder dog også at han naturligt er nødt til at spise lidt hyppigere resten af døgnet, for at få sit behov dækket.
Det vil være en rigtig god idé at arbejde på en søvnrytme og en putterutine, hvor han ammes inden han skal sove. Og faktisk kan det godt i denne alder være en fordel at du ammer ham to gange mellem hver lur. Bare i en periode. Du kan gøre det at du ammer fra det ene bryst, når han vågner af en lur, og ammer ham fra modsatte bryst inden han så skal puttes igen. Sandsynligheden for at han vil sove længere er større, hvis han har fået godt med mælk inden putning.
Det kan heller ikke udelukkes at han er så vågen om dagen som han er, fordi han mangler mad. Det ser man nogle gange, at børn som er meget vågne, har brug for at få mælkemængden sat op, så jeg synes du skal forsøge at amme ham to gange mellem hver lur - altså fra begge bryster.
Derudover så tænker jeg at du skal arbejde på at han sover 3 lure i løbet af dagen - og ja, det er alt for lidt kun at sove 2½ time samlet i løbet af en hel dag. Børn i din drengs alder har brug for ca 15 timers søvn i døgnet. Det kan fint være fordelt sådan at barnet sover 10 timer om natten og 5 timer om dagen. Det kan også være at barnet sover 11 timer om natten og 4 om dagen - men det er helt sikkert mere end de 2½ time du fortæller om ....
De tre lure bør være en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen/først på aftenen. Formiddagslur og middagslur er naturligt ofte længere end den 3. lur. Det er også sådan at den 3.lur i denne alder ofte ligger så sent på dagen, eller så tidligt på aftenen, at den naturligt påvirke tidspunktet, hvor barnet går i seng - og kl 21 som hos jer lyder fint :)
En plan I kan arbejde hen imod kan se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7-8: Vågner med en amning
Formiddag 9.30-10: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 13: Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16-17: Ammes og puttes til 3. lur
Aften 19-21: Ammes, spiser hyppigt og tanker sig op til natten, puttes
Sen aften 24: Ammes og sover videre
Midt nat: Meget flot at kunne sove uden mælk.
Tiderne er kun som rettesnor for at give dig en idé om, hvordan dagen kan skrues sammen.
Det er vigtigt at du aktivere din dreng rigtig godt i de vågne perioder, så han stimuleres både motorisk og mentalt og dermed naturligt også er mere parat til at sove, når han så ammes og efterfølgende puttes.
Der kommer naturligt mere rytme, når barnet begynder med skemad, det vil her være passende at arbejde på en rytme, hvor han får skemad når han vågner og bliver ammet inden han skal sove, så på den måde leder ovenstående tanker / min plan altså videre til næste skridt - og din dreng bliver naturligt også ældre og da han nu er knap 4 måneder, så vil du sandsynligvis opleve at I kan lave lidt flere rutiner og fast plan for dagen om en månedstid. Men lige nu håber jeg at ovenstående kan hjælpe lidt på vej, fortsat held og lykke :)
Læs også min bog "Sådan får du dit barn til at sove!" netop omkring børn, søvn, forventninger, putterutiner osv. :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske