Svar: Søvnbehov og væskeindtag
27. april 2011
Alder:
11 mdr.
Kære Lea
Dejligt at høre at mine råd har hjulpet og at Aurora nu sover godt uden afhængighed af brystet :)
Det er korrekt at de fleste børn på jeres datters alder vil have brug for mellem 13-14 timers søvn i døgnet. Dette er et gennemsnitligt tal og det betyder at nogle børn sover lidt mere og andre sover lidt mindre. Jeres datter kan altså godt være en af dem, som ikke sover så meget ...
Om hun sover nok afhænger af hvordan hun virker, når hun vågner. Hvis hun vågner glad, smilende og i godt humør, så er hun veludhvilet og har ikke brug for at sove mere. Hvis hun vågner og er ked af det, virker pjevset osv. så kan det være en god idé at tage hende ind til jer, lægge jer eller sætte jer med hende, lade hende få lov til at slappe lidt ekstra af og vågne stille og roligt mere op, - evt. powernappe lidt, hvis hun har brug for det :)
Du skal også vurdere ud fra hvordan hun er, når hun er vågen. Er hun aktiv, har hun lyst til at lege og udforske verden, bruger hun sig selv motorisk og mentalt og virker hun til at have overskud til dette - så får hun den søvn hun har brug for. Men virker hun træt, pjevset, har svært ved at lege, giver hurtigt op osv. så kan det være tegn på at hun mangler søvn. Søvn og vurdering af søvn handler derfor ikke kun om at tælle timer, men også se på barnets generelle trivsel.
To lure, to søvnperioder dagligt vil de fleste børn have brug for med den alder jeres datter har. Det er vigtigt at hun får de afbræk i løbet af dagen fordi de netop sikrer at nogle af hendes oplevelser bliver lagret i hendes hjerne og at hendes krop får slappet af, så hun får samlet fornyet energi. I 12-18 måneders alderen begynder de fleste børn at kunne nøjes med kun en lur dagligt, som så ofte er en lidt længere lur midt på dagen. Man opdager ofte at barnet kan nøjes med kun en lur, fordi det bliver sværere at lægge til formiddagslur og denne lur bliver kortere og kortere. Når barnet så springer formiddagsluren over, så begynder barnet naturligt at sove en længere middagslur i stedet :)
Med hensyn til mælk og mælkeindtag så vil det være anbefalet at hun får mellem 350-500ml mælk dagligt. Det anbefales også at man tilbyder letmælk efter 12 måneders alderen :) Hun kan f.eks. få letmælk om morgenen og letmælk om aftenen. Men derudover dækkes hendes mælkeindtag meget fint af både yoghurt, sovs, mælk i maden, ost osv. Det hele tæller med, når det handler om at dække hendes behov for kalk.
Væskebehovet bør derudover dækkes af vand og det er en rigtig god idé at du lærer din datter netop at drikke vand og ikke tilbyder hende mælk til alle måltider. Vand er den bedste tørstslukker :)
Fortsat held og lykke med hende!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske