Svar: Hvordan får jeg ham til at sove alene?
28. april 2011
Alder:
1 mdr.
Kære Sarah
Tillykke med den lille dreng :)
Det er rigtigt at din dreng stadig er så lille, at han har et stort behov for tryghed og det mest trygge og nære sted at være er i din eller fars favn. Når han ligger der, så minder det om tiden i din mave, han er varm, kan mærke jeres vejrtrækning, jeres bevægelser og høre jeres hjerte slå. Derfor sover han allerbedst der, - det er genkendeligt og dermed trygt.
Det er meget svært for børn at komme væk fra favnen, blandt andet fordi de kan bevæge sig frit. Når han ligger hos jer, så føler han sig omsluttet - igen som da han var i maven og sparkede, så stødte han ind i noget. Men når han ligger i sin seng, på sofaen, puslepuden osv. så er der ingen modstand, så flagrer armene og benene og det gør ham utryg.
Derfor kan det være en rigtig god idé at svøbe ham og det kan være en god idé at gøre det allerede inden du ammer ham og sætter dig med ham. Det at være svøbt vil gøre ham tryg, det vil hjælpe ham til at holde fysisk sammen på sig selv og det vil gøre at skiftet mellem favn og seng ikke bliver så stort.
I skal købe et rigtigt svøb. Se f.eks. hjemmesiden svoebditbarn.dk - ved godt at der står en del om kolik og det har jeres dreng ikke, men selve svøbeteknikken vil I stadig kunne bruge. Det er vigtigt at lette på svøbet, når han først sover, så han ikke får det for varmt, det er vigtigt at han kan komme af med varmen og ikke bliver overophedet.
Start med at skifte ham, så han har en ren numse og er veltilpas, svøb ham og læg ham så til brystet. Når han har spist kan du erstatte brystet med en sut. Se på ham, se på hans øjne og lyt til hans vejrtrækning. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng.
Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Ligger han i sin lift så sving den lidt, ligger han i barnevognen så tril den lidt, ligger han i sengen, så vug ham stille med hænderne på hans krop - lul ham til ro.
Det er helt naturligt at han skal have mælk inden han bliver puttet og at mælk indgår som en fast del af hans putteritual. Det er vigtigt at han er helt mæt og afslappet, når han puttes til at sove :)
For at efterligne tiden i maven lidt mere, så vil nogle børn have rigtig stor glæde af "elektronisk hjertelyd". Du kan købe en bamse, - der findes forskellige modeller men f.eks. DooDoo bamse som kan afspille hjertelyd. Det hjælper på nogle børn og gør at de lettere kan sove for sig selv :)
Håber du kan bruge lidt af disse råd, fortsat held og lykke med ham - og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske