Brev:
Madplan og portionsstørrelser
28. april 2011
Alder:
7 mdr.
Madplan og portionsstørrelser
Hej Helen
Så er vores mindste søn 7 mdr., og i den forbindelse har jeg først og fremmest brug for en madplan med udgangspunkt i morgenmad kl. 7.30.
Som det ser ud lige nu, får han mad ifølge din madplan for 6 mdr. og altså også flasker derefter, dvs. inden begge lure samt aften og nat, 4 flasker i alt pr. døgn. Derudover ammer jeg tidlig morgen som den eneste amning. Dvs. han får i alt 5 mælkemåltider.
Han sover (det er nyt) nu i egen seng, der er klods op af min side af dobbeltsengen.
Mit spørgsmål går på, hvilke(n) flaske(r) skal droppes nu?
Hvor store portioner bør flaskerne være til hvilke flaskemåltider? Ønsker nemlig en god rytme, hvor der er appetit til både ”rigtig” mad og flaskerne.
Næste spørgsmål er portionsstørrelser ved grød/mos? Bør det stadig være max ½-3/4 dl for at sikre plads til mælken, eller hvordan er det nu lige?
Hvad er hans mælkebehov her i 7-mdrs-alderen?
Dernæst: Er det ok, at hans ”sene-aften” flaske først typisk ligger kl. ca. ved 2-4-tiden om morgenen, hvor han melder sig og tager ca. 200ml, eller hvornår han nu lige melder sig om natten?
Eller skal jeg tage ham op af hans seng ved 23-24-tiden og give ham den sene-aften flaske uden, at han melder sig der, eller skal jeg lade ham styre det?
Når kl. er ca. 5-6, vågner han også, jeg tager ham over i min seng og ammer ham liggende, og vi sover videre. Jeg ved ikke, om han der tager 5ml eller 200ml, men det virker som om, jeg ikke har meget tilbage i brystet, tja, faktisk intet, så jeg forstår ikke helt, hvorfor han ikke er sulten til morgenmad. Han får sin tidlige aftenflaske kl. ca. 19-20, som regel 200-270 ml.
Han er de sidste par dage begyndt ikke rigtigt at virke sulten, især ikke morgenmad, formiddagsfrugt og frokost. Han plejer ellers at spise så fint, og jeg forsøger at lave lækre retter til ham fx med laks, torsk og kylling samt varierende grøntsager dertil.
Da han i går meget bestemt afviste sin kogte kylling m majs og en lille smule karry til frokost, som ellers er en af hans livretter, prøvede jeg for sjov at tilbyde ham noget af det rugbrød, jeg selv sad og spiste. Det ville han rigtigt gerne. Han er meget interesseret i vores mad og kan græde, når han ikke må få det.
Kan han allerede være klar til rugbrød nu? Synes det er tidligt? Det virker som om, grød/mos keder ham. Jeg ville ønske, at han gad sin morgenmad, tænker, at han må da være sulten de morgener, hvor hans sene aftenflaske har været 23.30 og så ikke har fået andet tidlig morgen end mit bryst (=ingenting, tror jeg). Men nej, ikke efter 8 timer uden mad er han interesseret i sin havregrød???? Er det ikke underligt?
Jeg vil tro, at hans mælkeindtag pr. døgn lige nu som regel er omkring 800-900 ml plus den ene amning, som størrelsesmæssigt står hen i det uvisse. Han er en stor lang dreng på lidt over 10 kg (fødselsvægt 4060g).
Jeg savner råd og vejledning om hvilken mad hvornår samt portionsstørrelser dertil. Jeg er rigtigt godt rundforvirret :o), for nu gik det ellers lige så godt.
Jeg er ikke bekymret for ham, for han er jo stor, fin og aktiv, men jeg ønsker blot at give ham den korrekte ernæring.
Håber du finder hoved og hale i mit brev.
Glæder mig til at høre om dine foreslag :o)
Rigtig god påske til dig og din familie.
Kærlig hilsen
Mor til 2