Svar: Drømmemåltid eller tidlig morgenflaske?
28. april 2011
Alder:
8 mdr.
Hej med jer
Som udgangspunkt vil det være rigtig godt at jeres dreng får mindst 400ml mme dagligt, fordi det sikrer hans behov for jern. Hans mælkebehov er ca 600ml i døgnet med den alder han har og de fleste børn vil få dette behov dækket, hvis de får 3 flasker dagligt + den mælk der indgår i grød og mos...
I skal naturligvis vurdere, hvordan I bedst sikrer ham hans behov og det kunne godt lyde som en god løsning at give ham en ekstra flaske. Jeg synes denne bør ligge sen aften eller først på natten - altså ikke senere end kl. 02. Dette vil jeg anbefale fordi hans mælkeindtag tidlig morgen naturligt vil påvirke hans indtag af morgengrød.
Når han bliver 10 måneder vil det være passende med to flasker i døgnet og det kunne her være rigtig godt at disse flasker lå aften og sen aften f.eks. kl. 20 og 24 hvorefter han så kunne sove hele natten igennem og starte dagen med grød. På den måde vil I til den tid kunne sikre hans behov rigtig fint og med det i baghovedet, vil det være ganske fornuftigt at arbejde på en flaske aften og sen aften allerede nu.
Der er dog også børn som trives bedst med at få mælken, når de melder sig selv og viser behov - og hvis han først melder sig hen på morgenstuden, så må det så være sådan. Så kan det være at han kan få lidt mindre i flasken og dermed stadig have god plads i maven til sin morgengrød.
Udover mælk via flaske, så er det naturligvis også vigtigt at I sikrer hans behov ved at bruge mælk i grød og mos. I skal også medtænke ost som en vigtig kilde til kalk og f.eks. give ham ost som mellemmåltid - det kan være ostebjælker han kan gnave, ligesom I også kan drysse reven ost på nogle af de retter I spiser eller bruge ostesovs. Med den alder han har nu, kan han f.eks. godt få lasagne og får også ost den vej igennem.
Også surmælksprodukter er god kilde til kalk og det tæller med i mælkeregnskabet. Jo ældre han bliver, jo mere tykmælk, yoghurt osv. kan han få og I må gerne allerede nu begynde at tilbyde ham f.eks. lidt tykmælk om eftermiddagen med lidt banan, revne æbler, frugtmos eller lignende. Jvf. tidligere sendt dagsplan. Det er mere for at sige, at hvis det kniber med at få flasker nok /mme nok i ham fordi han afviser flaskerne og begynder at sove igennem uden, så kan I godt sikre hans mælkebehov på anden vis. Han kan ikke klare sig helt uden sine flasker, for hans væskebehov er også stort og han har som sagt brug for mme for at få sit jernbehov dækket, men kalken kan også sikres på anden vis :)
Men for at svare ganske kort på jeres spørgsmål, så er drømmeflasken normalt at foretrække fremfor morgenflasken, fordi det giver mere plads til at indtage en god morgengrød :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske