Svar: Søvn igen...!
28. april 2011
Alder:
6 mdr.
Kære Marianne
Som udgangspunkt ja - det er meget fint at du bliver ved med at trille vognen, så din dreng får mulighed for at sove videre. Det har til hensigt at påvirke hans indre ur, så han naturligt begynder at føle behov for at sove en lidt længere middagslur midt på dagen.
Du skriver, at han virker naturligt træt og parat til at sove omkring kl. 13 - jeg kan ikke helt se om han næste er så træt der, at han når at falde i søvn inden han bliver puttet eller om han når at registrere at han faktisk ligger i sin vogn. Det er nemlig vigtigt at han ved hvor han bliver lagt til at sove, netop for at han kan sove videre og jeg kunne godt mistænke lidt, at han vågner op, fordi han 'føler sig flyttet' og når han så har indstillet sig på (ubevidst naturligvis) at han er i vognen og I triller af sted, ja så falder han trygt i søvn og sover videre.
Det kunne måske derfor hjælpe dig, hvis du startede med at lade ham sidde op i vognen, lod ham kikke lidt på verden og først lagde ham ned, når han tydeligt var ved at falde i søvn. Så han er helt med på at han ligger i sin vogn. På den måde kunne du måske undgå at han så vågner efter ½ time og skal hjælpes videre i søvnen - det er i hvert fald et forsøg værd :)
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig dejligt at du kan mærke at det går fremad :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske