Brev:
Vågner om aftenen - 12 mdr.
28. april 2011
Alder:
12 mdr.
Vågner om aftenen - 12 mdr.
Kære Helen.
Tak for dit sidste svar... Malte stormer derudaf, kravler, har lært at sige "det", peger (med hele hånden!) og er glad. I næste uge starter han i vuggestue, så vi er spændte på at se hvordan han tackler det.
Vi er nu i samme båd som så mange andre forældre: søvn! Han har altid sovet godt, og sovet igennem fra han var 5 måneder.. jeg har nærlæst din søvn-bog og de andre mange gode svar du har givet her på siden. Som jeg kan se det, så har det jo nok noget at gøre med hans motoriske udvikling lige pt, det faktum at han ikke ved hvor vi er når vi ikke er i samme rum og måske er der tænder på vej. Men, vores problem er ikke at få ham puttet, men at han vågner ½ til en hel time efter han er blevet puttet... og så vågner han rigtig op og det kan tage flere timer at få ham til at falde i søvn igen.
Han deler værelse med storebror, og bliver som regel puttet mellem 19 og 19.30. Han sover kun en lur om dagen nu, men jeg har på fornemmelsen at det vil ændre sig, når han kommer i vuggestue. Han sover ca. 1 time (på en god dag 2 timer) og 12 timer om natten. Når vi først har fået ham til at sove igen er der ingen problemer, måske skal han lige have sutten enkelt gang sidst på aftenen, men det er det.
Når vi putter ham sidder han med os i stuen og får sin flaske (150-200 ml) og falder helt til ro (han er super-træt kl 19), hvorefter han lægges ind i sin seng (det der med bøger er han ikke helt klar til, de ryger bare ind i munden). Som oftest går der ikke mere end 5-15 minutter, hvor man lige skal sidde lidt ved sengen med en hånd på ham eller holde ham i hånden. Men så sker det bare rigtig tit, at han vågner efter en time... og det er ikke nok at få sutten og sin putte-klud, berolige ham og ae ham. Han ruller rundt og kigger efter os. Hvis vi bliver siddende griner og snakker han og bliver endnu mere vågen. Hvis vi siger godnat og går græder han utrøsteligt til vi kommer tilbage. Det beroliger ham at blive holdt fast mod madrassen og evt. rullet lidt. Men det er en meget akavet metode og det tager stadig lang tid at få ham til at sove. Han ligger bare og kigger. Men hvis vi går bliver han ked af det.
Storebror bliver puttet kl ca 20. Hvis Malte er vågen her puttes den store i vores seng (han sover som en sten efter 5 min. og sover hele natten), og bliver båret ind i seng når der er ro eller vi andre skal i seng. Ellers puttes han i sin egen seng. Han vågner heldigvis ikke selvom Malte kan lave rigtig meget larm!
Har du en forklaring på hvorfor han vågner op på det tidspunkt og er så ked af det? Og hvordan får vi ham til at falde i søvn hurtigt i søvn igen?
Kærlig hilsen
Storbymor