Svar: Vågner om aftenen - 12 mdr.
28. april 2011
Alder:
12 mdr.
Kære Storbymor
Det kan godt handle om at jeres dreng får sin aftenflaske, har sit putteritual i stuen og først derefter flyttes til sin seng - også selvom han når at registrere at blive lagt i sin seng og godt ved at han falder i søvn der ...
Det lyder for mig som om at han lige der, hvor han skifter til den lidt dybere søvnfase, lige skal registrere at I er der og at alt er trygt og godt som da han skulle sove - og hans underbevidsthed et eller andet sted reagerer på at ritualet er afbrudt ...
Jeg vil derfor foreslå jer at I forsøger at ændre rutiner. Gerne bruger samme ritual som nu med at sidde på skødet, få flaske, falde til ro - men gøre det i værelset, hvor han skal sove. Alternativet lade ham starte med at være i sin seng, få flasken der og derefter finde roen, med jer i hånden, en stille godnatsang eller beroligende ord.
Det at skulle sove og overgive sig til søvnen er altid forbundet med adskillelse for forældrene. Når man vælger at lave halvdelen af ritualet i stuen, så er der en risiko for, at han oplever det at skulle flytte over i sin egen seng som noget der ikke er helt så rart og trygt. I forlader jo det hyggelige, det rare for at komme i seng og I signalerer derved, at nu slutter det dejlige, og i stedet starter "den forfærdelige" separation - I er der hos ham til at starte med, men han fornemmer at I forsvinder og derfor kan han ikke komme videre i søvnen, men vågner i stedet op for at sikre sig at alt stadig er ligeså trygt og rart som før - for at sikre sig at I er der, passer på ham osv...
Så prøv at lade hele ritualet foregå på værelset i eller ved hans seng, så ritualet ikke bliver opdelt.
Det kan også være en god idé at forsøge at introducere en puttebamse for ham, en putteklud eller lignende. Netop med den alder han har nu, vil de fleste børn begynde at finde interesse for dette og fordi han nu også skal starte i vuggestue, så vil det være rigtig dejligt for ham at få en substitut for jer, fordi I ikke er der. Han vil kunne bruge den om dagen, når han skal sove der og han vil på samme måde kunne bruge den om aftenen og om natten, når han vågner og har brug for tryghed. Så på sigt, vil den måske kunne hjælpe ham videre i søvnen, så han kan klare det på egen hånd og uden større aktivitet fra jeres side ...
Rigtig meget held og lykke med det hele :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske