Svar: Sover stadig dårligt om natten
30. april 2011
Alder:
7 mdr.
Kære Susanne
Flere ting spiller ind hos jer og det er rigtig godt at du nu har styr på rytme, mad og mælkeindtag i løbet af dagen.
Det der er vigtigt nu er, at din dreng lærer at sove uden at være i favn, uden at blive vugget og/eller uden at have brystet i munden. Det handler om søvnassociationer, det vil sige rutiner, vaner vi har i forbindelse med at skulle sove.
For små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Men søvnassociationerne skal ændre sig i takt med at barnet bliver ældre, det der starter som en god og naturlig søvnassociation kan ændre sig til at være en uhensigtsmæssig søvnassociation.
De gode søvnassociationer er:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. Øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
De mindre gode søvnassociationer er:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode, fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne.
Hvis jeres dreng er afhængig af at være i favn, af at få bryst eller af at blive vugget, når han skal sove, så vil han naturligt falde fint i søvn med disse trygge rutiner - men han vil sove kortvarigt og vågne op og søge dig igen og igen indtil han atter tager op, vugges, får bryst igen osv.
Vi vågner alle sammen 10, 15, 20 gange i løbet af en nat, vender os, trækker dynen lidt op, sparker den af, drejer om på den anden side, retter på puden osv. Det er helt naturligt og når vi har disse små opvågninger om natten, så er det vores søvnassociation, der skal få os til at sove videre igen.
Vi registrerer simpelthen i vores underbevidsthed om alt er som det var, da vi faldt i søvn, og hvis det er det så sover vi roligt videre, men hvis det ikke er det, så vågner vi yderligere op og kan ikke sove, før vi finder det igen.
Det kunne godt være tilfældet hos jer og det kan derfor være en rigtig god idé at du nu arbejder bevidst på at lære din dreng at sove uden at være i favn og uden at have bryst i munden ...
Du skal også medtænke at han har en alder, hvor han lige nu naturligt drømmer om natten og at han også har en alder, hvor han ligger motorisk meget uroligt og ikke er i stand til selv at skifte stilling. Nogle gange, når han småklynker om natten, så kan det altså sagtens skyldes drømme og naturlige natlige lyde og ikke nødvendigvis noget du skal reagere på. Det kan også skyldes at han får sig drejet og lagt i stillinger, han ikke mestrer selv at komme fra og derfor har brug for at du hjælper ham med at blive lagt rigtigt igen, få dynen over sig og atter blive hjulpet videre i søvnen.
Det hjælper nogle gange at tage tremmerne af sengens ene side og koble tremmesengen til din sengeside. På den måde kan han ligge i sin egen seng og lære at sove der, forbinde sin seng med stedet, hvor han sover - men samtidig kan du ligge i din egen seng og berolige ham med dine hænder og nærhed, uden at du behøver stige ud af sengen hver gang. På den måde kan I begge finde større ro i denne periode :)
Håber du kan bruge ovenstående tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske