Svar: Mad, konsistens og tygning
1. maj 2011
Alder:
7 mdr.
Kære M
De fleste børn vil i 7 måneders alderen begynde at kunne få grød og mos med lidt grovere konsistens. Det vil f.eks. være havregrød og flerkornsgrød. Grøntsagsmosen gøres grovere ved at der tilsættes kogt kød og fisk i mosen, kogt ris er også godt til at give mere bid og så vil det være rigtig fint at du begynder at mose grøntsagerne med en gaffel i stedet for at blende dem.
Din datter skal altså stadig have moset mad, som er let at spise, men som nu har lidt mere bid og i takt med at hun derigennem får øvet sig i at tygge og arbejde med lidt fastere mad i munden, så bliver hun bedre til at tygge hapsere. Små brødhapsere vil de fleste børn være parate til omkring 8 måneders alderen.
Gode retter til børn på 7 måneder vil ofte være retter med ris, - f.eks. boller i karry og det er en rigtig god idé at bruge lidt sovs, fordi det er med til at smøre og gøre maden lettere at arbejde med. Også kødsovs - hvor kødet har stået og småsimret på panden i tomatsovs krydret med løg, timian og oregano kan være rigtig godt - det hakkede kød giver også lidt mere bid og igen sammen med lidt sovs.
Indmaden af en frikadelle, eller lidt laks fra ovnen kan du mose med en gaffel ned i grøntsagerne.
Og ja - lidt kogt hamburgerryg kan du også bruge. Netop fordi det er kogt, så vil det være let at findele og mose ud til barnet. De større børn omkring 10 måneder vil ofte også nyde at spise hamburgerryg, fordi det er let at skære i små tern, som de kan spise med pincetgreb - og så smager det jo godt! MEN hamburgerryg er salt og da børn ikke må få for meget salt, så er det en god idé ikke at give det alt for tit. Børn må gerne få salt, bare ikke særlig meget.
Fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske