Svar: Taleproblemer
24. juli 2004
Alder:
3 år, 6 mdr.
Kære Katja og Martin
Der er jo flere ting i det. For det første kan jeres datter være lidt langsommere til at udvikle sit sprog end de fleste (uden at der er noget galt i det) og for det andet, så kan sproget jo godt 'stoppe' i og med at hun nu skal forholde sig til et nyt sprog. Der er ikke noget at sige til at det er svært for hende at lære at tale, når der både er dansk og svensk at forholde sig til.
Derudover så er det meget vigtigt at I ikke presser hende ved at sige 'kan du sige dit, kan du sige dat' osv. I stedet er det en god idé at I selv bruger ordene tydeligt og når hun siger noget, så retter i ikke på hende, men gentager ordene så hun hele tiden hører dem rigtigt.
Pejer hun f.eks. på mælken og siger 'Mæ' for mælk, så retter I hende ikke, men gentager vil du gerne have 'Mælk'. Brug også ordet i forskellige sammenhænge, f.eks 'vil du gerne have mælk' 'nu hælder jeg mælken op i glasset' 'hov nu spildte jeg mælk på bordet' osv. Så hun hører det samme ord brugt flere gange.
Det vil være en god idé at I konsulterede en talepædagog, som også kan vejlede jer i hvordan I skal forholde jer til det danske og det svenske.
Der findes en rigtig god børnebog, som hedder 'Kaj og Andrea på jagt efter bogstaver'. Her er en masse ord koblet til de forskellige bogstaver, så man hele tiden får gentaget og brugt de forskellige lyde. Der findes også en bog der hedder 'Mine første 500 ord' udgivet af forlaget Litas, hvor der er billeder af forskellige ord/enkelte dele, samt store billeder, hvor man så skal finde enkeltdelene igen. På den måde får mang igen gentaget ordene.
Der findes dog også mange andre rigtig anvendelige bøger.
Det kan også være en god idé at købe et billedlotteri, som I kan spille sammen, naturligvis med simple billeder, som svarer til hendes alder. Et vendespil/huskespil er også en mulighed.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske