Svar: Fra grød til familiens mad?
13. maj 2011
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Det kan godt være at du har hørt om børn der i 6 måneders alderen kan spise brødhapsere og familiemad, men det hører nu til undtagelserne ... derfor er det vigtigt at du lige nu sætter forventninger lidt ned, for din dreng lyder faktisk til at være ret godt med. Han er først lige blevet 7 måneder og det er helt fint, at du lige nu blender og moser hans mad.
For at styrke ham mundmotorisk er det vigtigt at du giver ham mad i hånden, som han selv kan sidde med. Det kan være agurk, bløde frugtbåde som f.eks. en appelsinbåd som han kan sidde og sutte saften ud af, det kan være kogte stykker blomkål, broccoli eller det kan være ristede rugbrødsbjælker. Du kan i babykøkkenet her på siden se, hvordan du laver dem. Gå ind under web-tv/babykøkkenet.
Grød bør være havregrød, øllebrød og flerkornsgrød. Det giver anden smag og er godt for hans mave og så vil havregrød og flerkornsgrød naturligt have mere bid og lære ham at spise lidt grovere konsistens. Samtidig er grøden naturligt sød og kan få ekstra sødme med lidt frugt eller bærmos som topping.
Struktur og mere bid i grøntsagsmosen skabes ved at tilsætte kogt kød eller fisk i mosen. Også her kan du hente inspiration i babykøkkenet. I starten skal du ikke komme mere end 1 skefuld kød eller fisk i mosen, netop fordi det skal være til for ham at kapere.
Også kogte ris kan være en måde at få lidt ekstra bid og du må gerne komme lidt ris i grøntsagsmosen. Han må også meget gerne få sovs og det vil netop hjælpe ham til at tygge og arbejde md maden, at der er sovs, så det ikke er for tørt. Du kan f.eks. lave boller i karry til ham.
Det vil normalt være passende med 4 flasker i døgnet, med den alder han har nu og skemaden skal således fylde lidt mere. Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden flaske
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30
Eftermiddag 15.30-16: Tilbydes flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Flasken om eftermiddagen trappes stille og roligt ud
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet er den mad i andre spiser, det kan være lidt ris med sovs, indmaden af en frikadelle, kartoffelmos med lidt millionbøf, lidt laks fra ovnen osv. Tilbydes også her mad i hånden, det kan være kogte stykke blomkål, broccoli, en kartoffelbåd eller lignende, vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30 som nu
Først på natten 01: Flaske som nu
Som du kan se, så starter jeg med at tilbyde skemad, når han vågner af en lur og derudover gives vand af kop. Han får frugt og grød som mellemmåltid formiddag og eftermiddag og flaske gives inden middagsluren om dagen og så aften, sen aften og tidlig morgen. Ved at følge denne plan og rytme, sikrer du ham både mad og mælk nok og sikre at han har plads i maven til begge dele.
Du behøver ikke fryse mad ned til ham, men kan sagtens give ham mad med udgangspunkt i jeres mad. De grøntsager I andre spiser kan du mose til ham, den sovs i får, kan han få på. Du kan give ham indmaden af en frikadelle, lidt laks eller lignende - det er helt fint og i starten små mængder, så han kan kapere det og vænne sig til konsistensen.
Når det ikke fungerer med jeres mad og når det skal være praktisk og hurtigt, så må du meget gerne give ham mad fra glas. Der er ikke noget i vejen for at du f.eks. giver mad fra glas til frokost. Du skal vælge retter der passer til hans alder og det vil også give dig en idé om konsistensen og hvad han kan kapere :) Om det er hjemmelavet eller købt, betyder ikke så meget lige nu, det vigtigste er at han spiser og får variation.
Håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske