Svar: Sutteflasken
13. maj 2011
Alder:
10 mdr.
Kære Eva
Det er vigtigt at din dreng får 400ml mme dagligt til han er 1 år, fordi han derigennem får sit behov for jern naturligt dækket og også får størstedele af sit kalkbehov dækket. I takt med at han nærmer sig 1 års alderen, kan du så begynde at skære den ene flaske væk og det vil være fornuftigt at gøre det ved at give mindre og mindre, så han tilsidst vil kunne nøjes med at få lidt mælk af en kop i stedet.
At få lidt mælk at drikke, sammen med sine putteklude, godnathistorie, kærtegn og lignende, vil være naturligt for ham i 1 års alderen. Og det vil være rigtig fint derfor at udskifte flasken med en kop mælk inden han skal sove om aftenen - det vil ofte være flasken om aftenen, som forsvinder sidst.
Om dagen skal flasken på samme måde erstattes af en kop lun mælk, evt. en banan eller lidt andet som mellemmåltid (afhængigt af hvor tæt på frokosten han puttes), så han lærer at sove uden at 'drikke sig i søvn' :)
Du skal naturligvis sikre dig, at han får sit behov for væske dækket godt dagen igennem, så han ikke er reelt tørstig og derfor søger flasken ekstra meget om aftenen. Det er meget fint at du giver en godnatgrød, den bør du bibeholde, men væskeindtaget skal også dækkes og han lyder faktisk til at være meget tørstig om aftenen ...
Som jeg læser dit brev, så får han ofte 2-3 flasker i løbet af aftenen og du er derfor nødt til at få sikret ham væske nok i løbet af dagen i første omgang. Samtidig med at han får nok at drikke i dagtimerne og sidst på dagen, må du så skære ned i indtaget om aftenen.
Jeg vil foreslå at du prøver at putte ham senere end du gør lige nu og så forsøger kun at give én flaske, som han så får i sengen, så han får den, hvor han skal sove. Det at han vågner, liver op efter at have fået lidt mælk, kunne tyde på at han puttes lidt for tidligt. Faktisk lyder det som om at godnatgrøden skal gives der, hvor du plejer at give første flaske og at han så derefter skal puttes og have sin flaske som nu - altså den flaske han har brug for, når han skal sove.
Det kan gøre at han ikke vågner unødigt op og har brug for to flasker, men bare får sin mælk og så derefter falder til ro. Det er her også vigtigt at han falder i søvn uden at have flasken i munden, han skal altså have sin mælk men slippe flasken, kikke på dig, smile, trille om på siden og falde i søvn, så han ikke er afhængig af flasken i munden for at kunne sove.
Og når I så er ned på to flasker dagligt, så er det så at dagsflasken forsvinder og derefter aftenflasken, netop ved at give mindre og mindre og erstatte af lidt mælk af en kop.
Sut behøver han ikke, det er fint med putteklud og det er rigtig dejligt at han allerede har taget disse til sig. Det er godt og vigtigt at han har en substitut for dig, når han skal sove, både hjemme og i vuggestuen.
Håber du kan bruge ovenstående tanker videre, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske