Svar: Kravle og gå
13. maj 2011
Alder:
10 mdr.
Kære Eva
Det lyder umiddelbart som om at din dreng har god styrke i benene og fint kan stå, hvis du sætter ham op. Det er godt, det er et godt tegn.
Det er også rigtig godt at du altid har lagt ham på maven og at du har lavet mange øvelser med ham, for at styrke hans motoriske udvikling og stimulere hans balance - det er også en forudsætning for at kravle og at gå.
Du kan naturligvis godt prøve at kontakte en fysioterapeut for at få tjekket om hans styrke, hans balance og kropslige fornemmelse er som man normalt ville forvente - men mon ikke det er det ...? :)
Har han hoppet og har han lyst til at hoppe på dine lår? Det at hoppe - bukke sammen og strække siger også noget om, hvorvidt han har styrke i underkroppen og lyst til at bruge sig selv og sine ben.
Når han står, står han så på flad fod, eller vil han helst være på tæer? Har han tågang, kan det nogle gange hjælpe at lave nogle børsteøvelser med ham, det vil en fysioterapeut (eller ergoterapeut) også kunne hjælpe med.
Har han været i gåstol? Det kan også være en forklaring på, hvorfor han ikke er interesseret i at kravle ...
Man er nødt til at se din dreng, for at vurdere det - men umiddelbart er jeg ikke så bekymret. Han er stadig kun 10 måneder gammel og mange børn kravler ikke før mellem 10-12 måneder, så han har tid til at lære det endnu :)
Det er vigtigt at han lærer at kravle, lærer at krydskoordinere før han begynder at gå. Når børn kravler så bruger de skiftevis venstre og højre side, venstre arm og højre ben eller omvendt - og det at de krydskoordinerer, betyder at deres to hjernehalvdele arbejder sammen.
Dette har blandt andet betydning for at man kan skelne bogstaver og tal, at man kan se forskel på f.eks. b og d, p og q, om det står 9 eller 6 osv. Derfor er man opmærksomme på at børn motorisk skal kunne krydskoordinere inden skolestart og det er således vigtigt at børn kan kravle, hoppe sprællemandshop, hoppe gadedrengehop osv. som altsammen er tegn på at barnet kan krydskoordinere sine bevægelser, og altså tegn på at de to hjernehalvdele arbejder sammen.
Nogle børn springer kravlestadiet over og det betyder ikke at løbet så er kørt. Man skal så bare være opmærksom på at barnet efterfølgende skal lære at lave krydskoordinerende bevægelser. Så hvis det ikke lykkes for jeres søn at kravle nu, så er det altså bare vigtigt, at I søger for han får det lært senere - og altså inden han skal lære tal, bogstaver osv.
Det styrker børns motoriske evner at få stimuleret deres balancecenter og det får de bedst ved at blive gynget og snurret rundt. Den bedste måde I kan hjælpe jeres dreng på, er derfor ved at trille ham, gynge ham, vippe ham, snurre ham rundt, vende ham på hovedet osv. Jo mere du kan bevæge ham i alle retninger, jo bedre er det :)
At lære at gå, må han lære, når han har styrke til at rejse sig selv op ved tingene. Han lærer det ikke ved at du stiller ham op - først skal styrken være der og så skal balancen være der :)
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske