Brev:
Dagsplan og idéer
15. maj 2011
Alder:
9 mdr.
Dagsplan og idéer
Hej Helen,
Min soen, Kinan, er nu 9.5 mdr gammel. Jeg skriver fordi vi efter en laengere periode med sygedom (adeno-virus) - foerst 10 dage med hoej feber, diareh, og opkast efterfulgt af en uge med feber og foekoelelse - har brug for at genfinde vores dags- og natterytme.
Kinan har altid spist godt og egentlig sovet ok, men de sidste uger har lavet lidt ravage i spisningen, idet han har haft mellem 39-40 i feber og derfor ikke har spist og har faaet en del mere maelk indenbords for at undgaa dehydrering.
Om det er den extra maelk eller alderen der er aarsagen er jeg usikker paa, men han er begyndt at spise mindre, afviser ofte mad med en meget lukket mund, og faegtning med haenderne hvis skeen naermer sig med mad paa. Naar han saa endelig accepterer at spise, skubber han gerne halvdelen af maden ud af munden igen. Han faar tilbudt fingermad, men smider det oftest paa gulvet i disse dage. Han yndlingsmaaltid har altid vaeret morgenmaden - og det er typisk ogsaa her han har spist mest - men selv den er nu blevet en kamp.
Hans dagsrytme ser nogenlunde saadan ud nu;
05.30-06.00: vaagner og leger
07.00: morgenmad (havregroed eller anden korngroed med aeblemos og kanel/ingefaer)
08:45-09:00: 160 ml. maelk efterfulgt af formiddagslur paa 1-1.5 time
10/10.30: mellemmaaltid - lidt yogurt med banan, eller anden frugt, eller broed
12:00 Frokost - koed eller kylling med groentsagsmos, ris eller kartofler
13.15-13.30: 160 ml maelk efterfulgt af eftermiddagslur paa 1-1.5 time
14.30-15.00: mellemmaaltid - broed med ost/smoer/frugt
17.30: middagsmad - gerne grontsagsmos, oellebroed eller anden groed.
18.00: bad
18.30: 120 ml maelk og puttes
23:00: 160 ml maelk
04:00: 160 ml maelk
Jeg ville rigtig gerne slippe af med maelken kl. 04.00, men er ikke sikker paa om det er realistisk i hans alder at han sover fra 23.00-06.00 uden maelk. Ville ogsaa gerne kunne straekke hans soevn saadan at han sov til 06.00-06.30...07.00 er nok oensketaenkning fra min side ;-) Han vejede 11 kg foer han blev syg for 3 uger siden, men er nu nede paa 10 kg.
Jeg skal naevne at vi bor i udlandet og jeg synes til tider det kan vaere lidt svaert at finde egnet paalaeg til hans mad - det bliver oftest ved ost og smoer af samme aarsag. Her er tilgengaeld masser af friske groentsager og frugt og det faar han masser af. Han faar endnu ikke juice og jeg bruger aldrig sukker eller salt i hans mad.
Ser frem til at hoere fra dig :-)