Svar: Dagsplan og idéer
15. maj 2011
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Det lyder som om at I har haft en rigtig hård periode med længerevarende sygdom og det ødelægger naturligt alle ellers så gode vaner...
Det er også helt naturligt at din dreng har sat sit behov for mælk op og indtag af mere sufficient mad ned, netop fordi han har været syg, men det er vigtigt at I nu får ændret dette og kommer igang med maden igen. Det er jo også derfor du skriver :)
Som udgangspunkt vil din dreng kunne trives med 3 flasker i døgnet og derudover vil hans væskebehov skulle dækkes af vand, som han kan drikke af en kop. De tre flasker vil jeg foreslå ligger inden middagslur, aften og sen aften og det betyder at flaskerne tidlig morgen og formiddag forsvinder - og netop det skulle også meget gerne gøre, at appetitten vender mere tilbage, som det er lige nu er tilbuddet om flaske så hyppigt, at det naturligt påvirker hans indtag og lyst til anden mad.
Mit forslag ser således ud:
Morgen 7: Havregrød eller anden korngrød, vand af kop
Formiddag 9: Mellemmåltid bestående af ½ bolle med smør, ost, frugtmos, frisk frugt og bær i hånden, som han selv kan spise, vand af kop
Formiddagslur og puttes nu uden at få flaske - mellemmåltidet erstatter nu flasken og ligger nu før luren i stedet for efter
Frokost 11.30: Grøntsager, kød, fisk, ris, pasta, kartofler, sovs - varm frokost eller det kan være fiberholdige brødhapsere med forskelligt smørbart pålæg. Der skal være mad i stykker og også stadig moset mad. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur 13-13.30 som nu
Eftermiddag 15: Mellemmåltid bestående af yoghurt med drys, mysli (uden honning og chokolade), revne æbler, banan eller lignende, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden.
Aften 17.30-18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter. Det kan være pasta med kødsovs, lasagne, boller i karry, ris med sur-sød-sovs, kartoffelmos og millionbøf, laks fra ovnen, rødspættefilet, fiskefrikadeller, almindelige frikadeller, farsbrød og lignende. Retter med hakket kød, mild fisk og sovs er gode retter til børn. Der skal være mad i stykker og mad som gives med ske.
Suppleres evt med en godnatgrød, for at sikre mæthed nok til natten.
Flaske og puttes ca kl 19
Sen aften 23-24: Flaske og sover uden mælk til næste morgen tidlig, hvor dagen så starter med morgengrød
Det er som du kan se helt realistisk at din dreng sover fra midnat og til næste morgen tidlig uden mælk, men det er nødvendigt at han får mad nok hele dagen igennem og om aftenen, for at kunne undvære det om natten.
Jeg kan godt forstå du synes det er svært med pålæg, men prøv at tænke alternativt. Du kan f.eks. sagtens bruge grøntsagsmos som pålæg på brød, du kan også give ham hårdkogt æg, rejer, stykker af pølse, frikadelle, muslinger, krabber osv. som han selv kan spise og øve sit pincetgreb med, samtidig med at det sikrer variation.
Du må gerne bruge fisk fra dåse, det kan være makrel, torskerogn, tun og lignende. Du kan lave det smørbart ved at iblande creme-fraise, mayonnaise eller lignende, hvad du nu har mulighed for at få hvor I bor.
Og ellers er det mad som I andre spiser, som han skal have nu. Og han må gerne få almindelige krydderier som timian, karry, oregano, basilikum, løg, hvidløg mv. Så jo mere rigtig mad, jo bedre er det faktisk - og husk at rester fra aftensmaden og sagtens kan gemmes og gives til frokost næste dag.
Håber at du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske