Svar: En time om at falde i søvn om aftenen
21. maj 2011
Alder:
16 mdr.
Kære Louise
Jeg er ikke umiddelbart så urolig for din datter søvn. Hun for samlet ca 12½ times søvn i døgnet - det er lidt under gennemsnittet, men stadig helt okay og det er helt normalt at børn i din datter alder kan have en periode, hvor de ikke sover helt så meget.
Jeg er helt enig med dig i, at det lyder passende med en puttetid kl 20 og en middagslur på ca 2 timer - men lillepigen har jo ikke læst at hun bør sove sådan og det lyder faktisk som om at hun lige nu er ved at komme ind i en rutine, hvor hun forventer at det at skulle sove varer en time. Hele ritualet trækker mere og mere ud og hendes erfaring bliver derfor mere og mere at sådan skal det være.
Derfor vil jeg umiddelbart foreslå dig at du i en periode først putter hende lidt i 21, for at være sikker på at hun er rigtig træt og parat til at sove, når hun først bliver puttet. Så hun igen kommer ind i en rytme, hvor selve putningen ikke varer mere end et kvarter. I takt med at I så får indført den rutine igen, rykker du hendes ritual frem, så hun bliver puttet 20.45, 20.30, 20.15 og tilsidst kl. 20 som nu.
Jeg vil også lige sige, at der jo ikke sker noget ved at hun står og hopper, leger eller tumler rundt i sin seng. Hvis hun er glad og bare har brug for at tumle rundt for at få forbrændt lidt ekstra energi og derefter kan lægge sig ned og sove, så må hun gerne det. Du behøver ikke være der til at underholde hende og hun må gerne lege lidt i sin seng, inden hun skal sove. Hun må bare ikke være ked af det, men det lyder heller ikke som om at hun er det :)
Så måske skal du bare finde roen i at hun ikke lige nu sover med det samme og så acceptere at hun kikker i nogle af sine bøger, har en bamse eller andet hos sig og pludrer lidt med det og når hun så har gjort det ½ times tid, så kan du være der for hende, kærtegne lidt osv. og hun kan så der lægge sig til at sove.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske