Svar: Kan hendes mave klare så meget kamillethe?
13. juli 2004
Alder:
4 mdr.
Kære bekymrede svigerinde
Jeg kan godt forstå din bekymring. Det er uhensigtsmæssigt at så lille et barn tilbydes så store mængder kamillete, simpelthen fordi der jo ingen næring er i teen og hun har behov for rigtig mad.
Sundhedsstyrelsen siger om brug af kamillete, at der ikke er grund til at anbefale kamillete som supplerende væsketilskud til et i øvrigt rask barn. Man kan i stedet tilbyde vand. Små børn som udelukkende ammes eller får erstatning har ikke behov for suplerende væske.
Du skriver at de er på vej tilbage til Thailand og at det allerede er her den 15 juli, så det vil jo være svært at få en sundhedsplejerske ud forbi. Du kan undersøge om der i kommunen er et 'åbent hus' hvor din moderen og evt. du kan møde op og få lidt rådgivning før rejsen. Det bliver svært at nå og jeg ved heller ikke om det er muligt, hvis din svigerinde ikke har dansk statsborgerskab. Men forsøg alligevel:o)
Kan du ikke tale med din bror om hvor uhensigtsmæssigt det er. Jeg vil derudover foreslå at I køber bogen 'Mad til spædbørn og småbørn' som kan købes på de fleste større apoteker. Det vil være godt for dem at have den med og din bror kan jo læse hvad der står. Den koster ikke meget, jeg mener det er under 100kr.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske