Svar: Lidt blandet om mad - 8 mdr.
22. maj 2011
Alder:
8 mdr.
Kære M.
Dejligt kort og præcist - jeg skal forsøge at svare på samme måde :)
Jeg anbefaler havregrynsboller til børn som mellemmåltid. De kan spises af både børn og voksne. Havregrød eller havregryn og dermed også havregrynsboller, får blodsukkeret til at stige langsomt hen over nogle timer, hvilket vil give vedvarende energi og også stabilisere humøret. Det gør at barnet føler sig godt tilpas. Opskrift på havregrynsboller finder du her på siden under web-tv/babykøkkenet. Opskriften kan printes ud lige over filmen.
Du behøver ikke bruge smør under leverpostej, smørbart torskerogn eller anden fiskepålæg og lignende som er fedt i sig selv. Men giver du dit barn andre former for pålæg, bør du altid komme fedtstof på brødet. Det er netop vigtigt stadig at medtænke at maden skal energiberiges og det kan være svært at få fedt nok i barnet, når barnet får mere mad i stykker. Det er lettere at komme fedtstof og mælk i grød og mos :)
Det er helt okay at du nogle gange giver din dreng en købt fiskefrikadelle, makrel fra dåse, sildepostej og lignende. Men det er rigtigt at du skal være opmærksom på at saltindeholdet i de færdige fødevarer ofte er stort. Han må gerne få det, men det vil være godt, hvis du også en gang imellem selv laver f.eks. farsen til frikadellerne og dermed styrer, hvor meget salt der kommes i. Man kan hos de bedre fiskehandlere også bestille fiskefars uden tilsat salt...
De fleste børn har brug for 3 flasker i døgnet svarende til ca 500-600ml mælk indtil de er ca 10 måneder. Her kan der skrues ned til to flasker, svarende til 400ml, som sikrer barnets behov for jern indtil 12 måneders alderen. Derudover skal barnet også tilbydes mælk i maden, ost på brød eller gnaveost, sovs, lidt yoghurt/tykmælk eller lignende så barnet får kalk nok. Og væskebehovet skal derudover sikres ved at give barnet vand til alle måltider og som tørstslukker indimellem.
Væskebehovet er stort og langt mere end hvad de 3 flasker kan sikre. Hvis din dreng vejer f.eks. 8 kg, så vil hans behov for væske være mellem 1000-1200ml i døgnet. Den flaske der fjernes vil ofte være flasken inden middagslur - her kan i stedet gives lidt mælk af en kop, lidt banan eller anden frugt.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske