Brev:
Gået i stå med rytmen og mad
22. maj 2011
Alder:
9 mdr.
Gået i stå med rytmen og mad
Hej Helen.
Jeg skriver til dig fordi min søn på 9 1/2 måned er gået i stå med maden/rytmen. Jeg har læst de andre breve du har besvaret som går lidt ud på det samme, men jeg har behov for at du hjælper mig mht om vi skal ændre meget på rytmen eller se tiden an.
Han er begyndt indenfor den sidste måneds tid at vågne meget tidlig så det laver meget om i hans interesse for mad synes jeg - især morgenmaden.
En typisk dag vil se sådan her ud:
Kl 05.00 - måske 04.40 vågner han
Kl 06.15 ca - spiser havregrød eller øllebrød hvis vi er heldige. Nogle dage går det godt - men synes mange af dagene går med pyller og kun en meget lille portion af maden.
Kl 07.30 - her forsøger jeg med 1/2 bolle med smør og ost - men heller ikke her er interessen særlig stor og han gider heller ikke selv hvis han får lov at prøve at spise det i små hapsere. Så bliver han lettere irriteret og mister interessen.
Kl 08.00 bliver han puttet og bliver vækket igen kl 09.30 - ellers kan han finde på at sove mellem 2 og 3 timer og det synes jeg er for meget, så det forsøger vi at lave om på.
Kl 10.45 spiser han frokost og vi har været mange variationer igennem. Fisk generelt på brød, rester fra dagen før, grøntsagsmos osv osv osv. Igen nogle dage går han lidt i baglås og spiser meget lidt - i forhold til hvad jeg synes han burde spise i hans alder.
Kl 12.20 får han ca. 200 ml MME i flaske og bliver puttet til lur.
Kl 14.30 vågner han igen, så han sover ca 2 timer.
Kl 15.30 - prøver jeg med 1/2 bolle, yoghurt både med revet frugt/rugbrødsdrys og frugtmos og det lykkedes ofte men brødet har ikke så stor interesse som ved de andre måltider.
Kl 17.30 får han aftensmad - også her forsøger vi at variere alt muligt
Kl 19.00 bliver han puttet med 200 ml MME ca.
Og sover herefter til kl 05.00 ca
Mine spm går så på:
1: Skal vi droppe brød for en periode for ikke at tvinge for meget, for han afviser enormt tit det vi fører op til hans mund inden han overhovedet ved hvad vi vil give ham og bliver lidt pyller?
2: Skal vi bare afvente og så håbe det er en periode han er igennem grundet hans alder og så bare være glad for det han indtager selvom det er meget små mængder?
3: Skal vi stå fast ved at det vi først vil give ham er det der er. Men hvis han så afviser så skal vi ikke forsøge med noget andet for bare at få mad i ham. Så han ikke kun spiser det han lige har lyst det, men skal lære at han skal spise det der bliver serveret. Eller han for lille til at forstå det?
4: Skal vi prøve at flytte flasken fra middagsluren hen til tidlig morgen kl 05.00 for at få ham evt til at sove lidt længere, så han ikke virker pyller ved morgenmaden - eller hjælper det ikke og gør at han måske sover kortere tid om eftermiddagen?
5: Skal vi bare accepetere at han bare er et barn der vågner tidligt og alt det måske ændrer sig når han starter i vuggestuen her om et par måneder. Kan det betale sig at prøve at ændre rytmen nu?
Jeg er bare så frustreret over at vi forsøger og forsøger, når vi har været vant til han bare har spist alt og sovet til omkring kl 06.00. Vi vil heller ikke reagere når han ikke vil spise, for at han ikke skal vinde ved at prøve at fremprovokere en reaktion fra vores side. Altså sådan at vi viser ham at vi er irriteret/frusteret. Men jeg kan mærke at jeg begynder at blive små stresset over det nu og det orker jeg bare ikke.
Plus jeg ved heller ikke om det hele er fordi han kommer for tidligt op om morgen og deraf bliver for hurtig træt igen, men han er helt frisk og glad når vi kommer derind. Og at vi vækker ham i løbet af dagen for at prøve at give ham kort formiddagslur og længere eftermiddagslur for det virker mere logisk synes jeg.
Men han virker glad og tilfreds i løbet af dagen generelt og er en vidunderlig dreng
Undskyld det lange brev men jeg havde lige brug for at komme ud med alle mine tanker og spørgsmål. Håber ikke det er for forvirrende:)
Hilsen Den frusteret mor