Svar: Gået i stå med rytmen og mad
22. maj 2011
Alder:
9 mdr.
Kære frustrerede mor
Det vil være rigtig godt, hvis du kunne forsøge at få din dreng til at sove lidt længere om morgenen. Det er meget tidligt at starte dagen allerede kl. 04.30 og der er ikke noget at sige til, at han så har brug for at sove en meget lang formiddagslur, når nattesøvnen er så kort.
Hvis du kan få ham til at sove lidt længere om morgenen, så vil hele dagens rytme, naturligt flytte sig og hans behov for søvn blive bedre dækket - også uden at du behøver vække ham - og dermed vil hans humør og overskud hele dagen igennem også være meget bedre. At han lige nu ikke spiser særlig meget, skyldes sandsynligvis hans rytme og manglende søvn - eller søvn på forkerte tidspunkter og søvn der afbrydes ... :)
Det som umiddelbart falder mig i øjnene er at din dreng ikke får mælk sen aften. Jeg vil faktisk foreslå dig, at du giver ham en flaske omkring midnat, som han kan spise imens han sover. Ved at fylde ham op sen aften, så vil han sandsynligvis naturligt sove et lidt længere stræk og vil ikke vågne kl. 04.30 fordi han er sulten. Ved at indføre en drømmeflaske sen aften, så kan du få ændret lidt på rytmen allerede fra morgenens start.
Det er også bedre at han får flasken sen aften end kl. 5, fordi det naturligt giver bedre plads i maven og lyst til morgengrød.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Sen aften 24: Flaske, som spises mere eller mindre i søvne og herefter sover han så til næste morgen tidlig og dagen begynder med grød.
Morgen 7: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9: ½ bolle med smør og ost, frisk frugt i hånden, evt. frugtmos (d-vitamin), vand af kop.
Formiddagslur kl. 9.30-10.30
Frokost 11-11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, og suppleres også gerne med grøntsagsmos (rester fra aftensmaden eller mos fra glas). Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 15.30: Yoghurt som nu med revet frugt, rugbrødsdrys eller lignende, suppleres med frugt og bær i stykker.
Aften 17.30: Aftensmad som I andre spiser, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, kartofler, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Maden skal smage af noget og det skal være helt almindelige børnevenlige retter. Vand af kop.
Suppleres gerne med en godnatgrød som en del af putteritualet
Flaske og puttes til natten ca kl. 19 som nu
Som du kan se af planen så ligner den jeres plan, bortset fra at jeg har indført flaske sen aften, så han kan sove længere og starte dagen lidt senere og dermed også have bedre overskud til dagen :)
I må godt holde en pause med lidt brød i en periode, hvis I fornemmer at han slet ikke vil have det. Han kan godt få ris, pasta, kartofler, kød, fisk, grøntsager osv. Og han må f.eks. gerne til frokost få et varmt frokostmåltid og behøver ikke brød.
I skal indstille jer på at han spiser små mængder og at det er naturligt for hans alder. Lidt er bedre end ingenting. Men det er vigtigt at I stadig giver ham mos og grød, netop for at fylde ham lidt ekstra op, ligesom det også er vigtigt, at han får små hyppige måltider, så han ikke går i lang tid uden at få tilbudt lidt.
I skal sørge for at der altid er mindst en ting han kan lide, så der altid er noget for ham at få. Det betyder ikke noget hvis det så kun er frikadellen der glider ned til det ene måltid og det så er pastaskruerne til det andet. Det er vigtigt at han har lidt valgmuligheder og at I giver ham madro og mulighed for at spise det, han har lyst til. Hvis I serverer variation, så vil hans indtag naturligt variere, når man ser på det over et par dage.
Og så skal I supplere ham med f.eks. en godnatgrød så han ikke går sulten i seng.
Flasken inden middagsluren skal bibeholdes, men i stedet skal I tilbyde en flaske sen aften - altså en ekstra flaske der og ikke om morgenen.
Og ja - det kan bestemt være en god idé at arbejde på at ændre på rytmen nu. Den rytme jeg har skitseret, burde passe nogenlunde med vuggestuens.
Håber I kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske