Brev:
Kampen om tandbørsten
23. maj 2011
Alder:
23 mdr.
Kampen om tandbørsten
Kære Helen.
Her kommer et spørgsmål om vores daglige kamp om tandbørsten. Jeg har brug for hjælp til, hvordan det bliver en bedre oplevelse for min søn - for jeg kan mærke, at jeg "glemmer" at børste hans tænder mere og mere, simpelthen fordi jeg ikke orker kampen :o( Det er dybt uansvarligt af mig og det ved jeg! Nogle af hans tænder er antydningsvist også lidt misfarvede nu, så der skal gøres noget - NU !!!
Jeg har prøvet flere metoder: Tage ham op på puslebordet og børste dem der - men han er for stor og risikoen for at ham hamrer hovedet op i væggen er alt for stor.
Har prøvet at lade ham sidde op og føle, at han selv styrer lidt bedre, men jeg har ikke kunnet få overblik over hans mund og følt, at jeg overhovedet ikke har børstet dem ordentligt.
Jeg har prøvet at lade ham gå rundt med den først og børste selv hvorefter jeg har taget over.
Alt har resulteret i vilde skrigeture, sammenpresset mund og jeg føler det som et overgreb hver eneste dag! Eneste metode, jeg bruger nu er at lægge ham ned med hovedet mod mig. Jeg sidder på sofaen med mine ben over hans arme, så han ikke kan afværge. Jeg er udmærket klar over, at dette ikke er en pædagogisk måde, men eneste metode, hvor jeg har overblik.
Vi har desværre ikke - som du tidl. har anbefalet i andre breve - et bord med spejl foran, så han kan sidde og følge med.
Håber du kan råde mig lidt. Som sagt er jeg alenemor og jeg har ingen far til at lave sjove ansigter foran min søn eller underholde ham på anden måde, mens det står på ... :-)