Svar: Søvn - gør vi det rigtigt?
23. maj 2011
Alder:
10 mdr.
Kære Annemarie
Det lyder umiddelbart som om at I gør en masse rigtig gode ting og forsøger at skabe gode vaner og rutiner for jeres lille dreng. Problemet er nok at han jo ikke ved, at I er igang med det her projekt - han har ikke som fokus at skulle sove igennem eller kunne nøjes med kun en flaske eller lignende. Han har heller ikke noget projekt det går ud på at modarbejde jeres plan - For ham handler det kun om at få tryghed og nærhed, når han viser behov for det :)
Og ja - der sker rigtig meget med ham både motorisk og mentalt i øjeblikket og han er stadig så lille, at han ikke ved, hvor I er, når han ikke kan se jer. Han har brug for at høre jer, mærke jer, se jer for at vide at han ikke er forladt og ikke er alene. Så et eller andet sted er I også nødt til at væbne jer med tålmodighed og lade tiden arbejde for jer - og så prøve ikke at forvente for meget, eller have for mange regler, som kun gør jer frustrerede og får jeg til at føle at det ikke rigtigt fungerer. For som du skriver, så har I verdens sødeste, gladeste og mest vidunderlige dreng :)
Får han godnatgrød inden sengetid? Ellers er det en god idé at indføre det, så han ikke går sulten i seng. I må også gerne i en periode give ham en banan i sengen når han vågner kl. 22, for at se om han så efter at have fået lidt der, vil sove bedre og atter falde til ro. Det kan være okay - det er trods alt bedre at skulle give ham lidt der end kl 05 om morgenen (ihvert fald, hvis jeg skulle vælge :))
Så ja - I er på rette vej, prøv at finde roen i det, selvom det er svært :) De små fremskridt er der, også selvom det føles som to skridt frem og et tilbage, så går det stadig fremad, langsomt, men fremad.
Knus herfra!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske