Svar: Nutramigen efter 4 måneder samt kostplan for pige på 4 måneder
12. juli 2004
Alder:
4 mdr.
Kære Lone
Du skal bare tage det helt roligt. Jeg kan ikke huske det svar du referer til, men min tidligere forklaring om at anvende nutramigen til 6 mdr. hænger nok sammen med de nye retningslinier fra sundhedsstyrelsen om amning frem mod 6 mdr´s alderen, før man begynder med skemad. De tidligere retningslinier hed at barnet mellem 4-6 mdr kunne begynde på skemad. Forvirringen opstår pga dette også blandt sundhedspersonale.
Det er sådan at de fleste spædbørn kan klare sig på modermælk de første 6 mdr. dog skal der tages individuelle hensyn og der er i Danmark ikke problemer med rent drikkevand mv. så flaske givning i Danmark er ikke noget problem.
Jeg har fornylig kontaktet sundhedsstyrelsens publikationer for at høre om der skulle være nye retninglinier på vej. De retningslinier vil alle arbejder efter er fra 1998 og der er sket ændringer siden. Men tilsyneladende er der ikke noget nyt på vej.
Der er naturligvis forskel på allergi, har barnet f.eks. mælkeallergi må skemaden ikke indeholde mælk eller mælkeproteiner. Man skal derfor holde øje med om de industrielt fremstillede produkter indeholder mælk. Hvis man ved at ens barn har mælkeallergi er det en god idé at lave grøden selv og fortsat lave den på nutramigen. Højt hydrolyceret modermælkserstatning anvendes, hvis der er tale om mælkeallergi, frem mod 3 års alderen.
Da der ikke tale om mælkeallergi i jeres familie, så skulle der ikke være noget i vejen for at du skifter til almindelig erstatning nu, slet ikke når du er begyndt:o)
Et forslag med to måltider skemad kan se således ud:
Morgen: flaske
Formiddag: flaske
Frokost: grød og evt. flaske
Eftermiddag: flaske
Aften: grøntsagsmos, evt. lidt frugtmos til dessert og evt. flaske
Sen aften: flaske
Nat: evt. flaske
Som du kan se skal der fortsat gives en del flaske.
Håber dette beroligede dig lidt og fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske