Brev:
Brug for gode råd til putning
23. maj 2011
Alder:
2 år, 2 mdr.
Brug for gode råd til putning
Hej Helen,
Jeg skriver til dig, fordi jeg har brug for et råd vedr. vores putning af vores lille søn som fyldte 2 år i marts. Han er en utrolig glad og meget aktiv lille gut, og meget kærlig og FRÆK.
Han har aldrig være god til at sove i sin egen seng, og i en længere periode har han sovet hos os, hvor han oftes sover hele natten.
Vi besluttede at han skulle sove i sin egen seng, hvilket egenligt går godt nu, men selve putningen efter vi siger godnat og til han sover går ikke godt.
Vi har faste rutiner, hvor vi oftes bader omkring kl 19, og derefter sidder vi i sofaen sammen og ser lidt film og spiser lidt frugt. Så børster vi tænder og går op på 1 salen hvor vi har værelse og soveværelse.
Han ligger sig fint ned og vi læser lidt og derefter synger. Og så siger vi godnat. Han bliver så ulykkelig når vi forlader værelset og hvis vi ikke går tilbage med det samme, så rejser han sig i sengen og prøver at kravle over (han sover stadig i tremmeseng), og en gang er han faldet ud over kanten. Til tider kan det lade sig gøre vi ligger os i sengen i soveværelset, som ligger ved siden af hans. Han "smågræder" med jævne mellemrum, hvor vi skal bekræfte vi stadig er der. Og det er slet ikke en mulighed at gå ned i stuen før han er faldet i søvn, hvilket var mit mål.
Det er ikke fordi han vil lege eller lignende, for er vi ved ham på hans værelse ligger han stille, og ligger bare og kigger stille og roligt. Er vi på hans værelse selvom han ikke kan se os, falder han langt hurtigere i søvn end hvis vi tager "kampen" med ham. Når han falder i søvn har han i den seneste periode sove natten ud i hans egen seng, og vågner oftes mellem 5 - 7 hvor vi henter ham og han sover straks videre i vores seng.
Er det en dårlig vane vi har givet ham, at vi ligger ved ham i hans værelse til han sover, hvilket vi gjorde inden periode hvor han sov hos os? Jeg føler ikke han gør det fordi han ikke vil sove, men er derimod også bange for at det er noget jeg bilder mig ind for ikke at tag "kampen" med ham, så har virkelig brug for en andens mening. Og håber du kan hjælpe mig med ovennævnt og det giver mening?
Venligst M