Svar: Brug for gode råd til putning
23. maj 2011
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære M
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det er helt naturligt at jeres lille dreng søger tryghed om aftenen, når han skal falde i søvn og det er vigtigt at I giver ham den tryghed og nærhed, som I fornemmer han har brug for. Kun hvis han falder trygt i søvn, vil han også sove trygt og godt om natten ...
Han har en alder nu, hvor der naturligt er mange tanker i hans lille hoved, mange oplevelser der skal bearbejdes og hvor han naturligt stadig har svært ved at sætte ord på. Ingen af os sover særlig godt med hovedet fyldt med tanker og det vil være en rigtig god idé at I sætter jer hos ham og prioriterer at tale lidt om dagen og alt det han har oplevet.
I skal forsøge verbalt at tale lidt om alt og ingenting ... så han får bearbejdet alle de tanker der myldrer rundt inde i hans lille hjerne. Hjælp ham derfor ved at sætte ord på alt hvad der er sket i løbet af dagen, hvad I har lavet, hvad han har oplevet. "I dag da du stod op, fik du havregrød - mmm smager godt ... så kørte vi i vuggestue, hvor du legede med ... men så faldt du og slog hul på knæet. AV, det gjorde ondt ... men så fik du plaster på og så gik det godt igen ..." Så I gennemgår både de sjove ting, men også de ting der ikke har været sjove - kikker på plasteret mindes, at det gjorde ondt - får det bearbejdet.
Tal også med ham om hvorfor han skal sove, hvad det betyder naturligvis på et niveau hvor han kan være med. Det kan være at sige godnat til hans tæer, hans mave, hans ører, hans øjne osv. så han bliver helt afslappet og træt og så han er helt fri for tanker (og bekymringer), når han skal lægge sig til at sove.
Du skal naturligvis også medtænke om han evt. er ved at nå en alder, hvor hans søvnbehov naturligt bliver lidt nedsat. Så han skal til at sove en lidt kortere middagslur og måske blive puttet lidt senere om aftenen. Han har måske kun brug for at sove 1-1½ time i løbet af dagen og ca 11-12 timer om natten, altså et søvnbehov på ca 13 timer, nogle sover lidt mindre, andre lidt mere ... så når han har svært ved at overgive sig til søvnen, kan det også være fordi han måske skal puttes ½ time senere :)
Børn i jeres drengs alder kan godt begynde at blive lidt bange for mørke og det er vigtigt med en lille natlampe, så han kan orientere sig. Det er også vigtigt at døren til værelset står åben, så han kan høre at han ikke er alene og ved at I er der og føler sig tryg ved det.
Han skal puttes ved at du er der, sidder hos ham, taler lidt om dagen, han hjælpes med at geare ned og sige farvel til dagen og når du så har læst og sunget lidt, hvad du nu synes er rimeligt, så må du vurdere om du skal blive siddende og holde lidt i hånd eller om du er nødt til at gå.
Hvis han lægger sig til at sove i løbet af 15 minutter mod at du sidder der, så er det rigtig godt. Så er det fornuftigt at bruge et kvarter på det. Hvis han begynder at hoppe rundt i sin seng, søger underholdning, laver sjov og ballade, så vil det derimod være fint at gå. Ikke skælde ud, men signalere at det altså ikke er legetid, men sovetid nu.
Vælger du at gå, afhænger det igen af hvordan han reagerer. Hvis han rejser sig og bliver ulykkelig, strækker armene op mod dig "gå ikke fra mig" osv. så skal du naturligvis blive hos ham, berolige og betrygge, men holde fast i at det er sovetid nu osv. Hvis han accepterer at det er okay at ligge lidt, så går du frem og tilbage, med korte intervaller, gerne med noget praktisk som "jeg henter noget vasketøj, så kommer jeg igen" så du har et formål med at gå frem og tilbage, andet end formålet "du skal sove nu!" for ingen kan sove på kommando.
Og så er der også den mulighed at du viser ham at du stadig er der, at du ikke går fra ham, men i stedet stiller du dig i nærheden og laver noget praktisk. Det at være i gang med noget praktisk som at lægge tøj sammen eller stå og stryge tøj, signalerer at der ikke sker noget spændende nu. Mor og far har noget kedeligt at lave, der er ikke noget sjov for dig.
Du skal altså stille dig på hans værelse eller lige udenfor i gangen, hvor han kan se og høre dig - så du ikke går fra ham, så du er der, men så han samtidig lærer at ligge trygt og roligt i sin seng, fordi det er det han skal nu. Samtidig med at du stryger tøj, lægger tøj sammen eller hvad du nu laver, så skal du berolige ham og betrygge ham verbalt og fortælle hvad du vil have ham til ”jeg er lige her, læg du dig bare ned ned”, "Mor passer på dig, jeg står lige og ordner tøj, jeg er her, læg du dig bare og hvil dig lidt" osv.
Jeg håber at du kan bruge ovenstående videre og at det giver lidt idé om, hvad jeres lille dreng har brug for :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske