Svar: Nye sove issues...
24. maj 2011
Alder:
12 mdr.
Kære Nanna
Det er en stor omvæltning for jeres dreng at starte vuggestue. Alt er nyt og det er naturligt mere stressende for ham, end at starte nyt arbejde ville være for dig.
Tænk på hvor meget du ville skulle indstille dig på, ville skulle spørge om, skulle finde ud af - din dreng kan ikke engang spørge, han kan ikke forholde sig til tid, han aner ikke om du kommer tilbage om 5 minutter eller om 5 timer, han ved ikke hvor du er, kender ikke pædagogerne, børnene, rutinerne, lugtene, lydene osv. Alt er bare nyt og han sidder i det hele og skal følge med i alt. Flot at han klarer det så flot. Men naturligt at han klynger sig og har ekstra meget brug for at mærke dig og være tæt på dig, når han er hjemme og især når han skal sove :)
Det er helt rigtigt at lade ham sove hos jer i en periode, indtil han er kørt ind i vuggestuen og har vænnet sig til den nye hverdag. Det går der nok et par måneder med. Herefter kan I så begynde at arbejde på at få ham tilbage til egen seng igen, men lige nu har han brug for jer :)
Og en madras på gulvet i børneværelset kan faktisk være en god idé i en overgang, I må her se hvad tiden bringer. Måske vil han fint kunne blive puttet i egen seng, når I forsøger efter en periode hos jer, måske har han brug for etaper. At I tager små skridt. Og netop for at lære ham at sove på værelset kan første skridt være at I så lægger jer ned ham på madrassen på gulvet. Så han stadig sover sammen med jer, men dog et nyt sted og vænner sig til det. Når han har roen der, så kan han flyttes til egen seng og I kan være ved siden af ham, berolige og betrygge.
I skal ikke være bange for dårlige vaner. Det er aldrig dårligt at give sit barn nærhed og tryghed, når det beder om det :)
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske