Svar: Motorik - 2 år, 10 mdr.
24. maj 2011
Alder:
2 år, 10 mdr.
Kære Lone
I Danmark kan man købe løbe-cykler som en foregangscykel til den 2 eller 3 hjulede. Faktisk er børn i Danmark ret hurtige til at lære at cykle, vi er en 'cykel-nation'. Løbe cyklen lærer barnet at holde balancen, uden at barnet skal koncentrere sig om at bruge pedaler.
At bruge pedaler vil de fleste børn lære, når de er blevet 3 år og begynder at sidde på en 3-hjulet cykel - af den gammeldags type, som du kender fra din barndom (den røde winther), det er lidt lettere her, fordi pedalerne sidder på forhjulet og samtidig har cyklen god balance, barnet kan altså lære at bruge pedalerne, uden at kunne holde balancen også ...
Men igen - børn er meget forskellige og selvom mange børn vil kunne bruge pedaler i 3-4 års alderen, så kræver det også stor balance at kunne cykle rigtigt og dermed også lære at køre på en rigtig cykel, som vi voksne kører på. Derfor vil nogle børn ikke kunne lære dette før de er 6-7 år og starter i skole ...:)
Rulleskøjter kræver både balance og evne til at kunne krydskoordinere og de fleste børn vil tidligst kunne begynde at bruge rulleskøjter i 4 års alderen. Igen er nogle børn hurtige til at lærer det og kører flot omkring slut børnehavealder eller i tidlig skolestart, hvor andre 10 årige stadig har rigtig svært ved det.
At lære at cykle og køre på rulleskøjter og lignende handler om motorisk / fysiologisk udvikling, men også om mentalt at være parat - at turde og ikke være bange for at falde, bange for at slå sig osv. Og også her er børn jo forskellige (ligesom forældre også er det :)).
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske