Svar: Er han bange for at sove alene?
24. maj 2011
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære Per og Maria
Tak for jeres brev og velkommen til :) Dejligt at høre, at I har fået lyst til selv at skrive til mig.
Der er hos jer sandsynligvis flere ting der spiller ind. For det første har jeres dreng en alder, hvor mange børn begynder at blive lidt bange for mørke og for små dyr. Angsten for at døren lukkes, lyset slukkes - kan være stor, lyden af en flue der summer eller lignende, kan få barnet til at gå helt i panik. Det er altså noget der hører alderen til, og I skal naturligvis sikre jer, at han er tryg, når han skal sove, at han evt. har en lille natlampe med beroligende belysning, at døren til hans værelse står åben, så han kan hører at I er der osv.
Det er ikke for at teste jer af, han prøver ikke grænser, men lyder til at have behov for at vide at I er der. Hvis I sidder der, holder ham i hånden eller bare viser ham at I er tilstede, så er han rolig nok til at sove. Han prøver ikke at lege, lave ballade, han beder ikke om sut, vand, noget at spise, læse mere eller lignende. Han søger jer for tryghedens skyld - han har brug for at I er der, både om dagen og om aftenen. Om dagen har han brug for pædagogerne.
Det er vigtigt at give ham den tryghed som han viser behov for lige nu og det er vigtigt at lade ham vide at I er der for ham og vil hjælpe ham. Det er en periode og jo mere han føler at I er der for ham, jo mere roligt vil han fremover kunne sove. Hvis han fornemmer at I skubber ham væk, hvis I kræver at han skal kunne selv og han tydeligvis ikke kan i øjeblikket, så gør det ondt i ham og det gavner ham ikke på sigt. Han skal ikke græde sig i søvn.
Det kan naturligvis ikke udelukkes, at han er blevet ekstra påvirket omkring søvn og uroen med at skulle sove, fordi han har fået lov til at græde. Både, den dag I har forsøgt at putte ham, men også den dag, hvor babyalarmen ikke gik igang. Det sidder naturligt i ham, at græde og ikke få hjælp. Det at det er sket en gang eller to skader ham ikke på sigt, men det er vigtigt at I nu lytter til ham og anerkender hans behov for nærhed - og det vil være helt naturligt at han har brug for en periode, hvor han er nødt til at have jer lidt mere. Han har brug for at få de to episoder på afstand (ud af systemet) og få nye erfaring lagt ind.
Jeg synes I skal overveje om han vil have glæde af en åben seng. Nogle børn falder naturligt til ro bare ved det faktum, at de selv kan komme ud og søge forældrene, når de har behov for det. Der er naturligvis den risiko at han så stiger ud af sengen flere gange, men det må man så tage med ...
En åben seng har også den fordel, at I vil kunne sidde på sengekanten, læse lidt, synge lidt, holde i hånden eller bare det at han kan mærke jer, når I putter ham - det er vigtigt. På den måde føler han måske at I er der mere, end han føler, hvis han ligger 'bag tremmer'.
Og så vil jeg anbefale jer, at I på sigt stiller jer i nærheden og laver noget praktisk. Det kan være at stryge tøj, lægge tøj sammen, arbejde på computer eller lignende. Det er vigtigt at I er igang med noget og at han kan hører at I laver noget - det er derfor ikke umiddelbart en god idé bare at sætte sig og læse ... I skal være igang med noget aktivt.
Det at være i gang med noget praktisk som at lægge tøj sammen eller stå og stryge tøj, signalerer at der ikke sker noget spændende nu. Mor og far har noget kedeligt at lave, der er ikke noget sjov for dig. Han har jo også en alder, hvor han naturligt er mere og mere bevidst om at I er i stuen, sidder og hygger jer - uden ham og det vil han naturligvis ikke. Ikke for at prøve grænser - men mere fordi han naturligt har behov for at være en del af det hyggelige, det dejlige som I har sammen.
I kan altså signalere at der netop ikke sker noget spændende eller særligt hyggeligt lige nu, men at det er kedeligt det der foregår og at han derfor ligeså godt kan lægge sig til at sove. Samtidig kan I så verbalt betrygge ham og fortælle ham, hvad det er I vil "jeg er lige her, læg du dig ned skat".
Netop det at have noget praktisk at tage sig til sender også et signal til ham om at I ikke bare sidder og venter på at han skal sove. Han kan spørge "er du der?" eller bare kalde "Moaar" og du kan svare igen "ja, jeg er lige her, læg du dig bare til at sove". Så I stadig er der, betrygger, beroliger osv. men samtidig holder fast i at det er sengetid for ham nu.
På samme måde kan man udnytte det at skulle lave noget praktisk – f.eks. gå frem og tilbage med rent tøj som skal lægges på plads – man har nemlig et formål med at gå frem og tilbage og det er noget helt andet end at vente på at han sover. I kan derfor sige: "jeg henter lige noget af dit tøj, så kommer jeg igen" i stedet for "nu skal du lægge dig til at sove og så kommer jeg igen". Det sender nogle andre signaler og gør samtidig at han bliver mere rolig ved at være i sin seng.
Når han vågner med gråd om natten, så er det sandsynligvis fordi han drømmer meget lige nu - og det kan sagtens tænkes, at han har en periode, hvor han også drømmer i den dybeste del af den dybe søvn - når det sker, så vil barnet ofte vågne op med gråd og være tydeligt ked af det. Det bedste I kan gøre er at berolige og betrygge og vise ham at I er der, passer på ham og alt er okay - I er helt rolige, så han kan også tage det roligt :)
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske