Brev:
Sover kun hos mig
24. maj 2011
Alder:
2 mdr.
Sover kun hos mig
Hej Helen.
Jeg har lidt spørgsmål ang. søvn.
Min søn er 10 uger gammel, og vi har stadig ikke det store mønster i hans søvn. Han sover ret fint om natten. Fra kl ca. 21 - 6 vågner han ca. 3 gange om vil have mad fra mig (jeg ammer og giver flaske ca, 50/50, da jeg ikke har mælk nok), og så står vi typisk op v. 8-tiden. Herfra er der så ikke rigtig noget system i hvordan han sover... Det eneste der er sikkert er, at han sover på mig!! Jeg kan ikke lægge ham fra mig uden at han vågner - og det er sådan set lige meget hvornår jeg gør det; om det er når han sover tungt eller let, og slet ikke hvis han kun næsten sover.
Det er ret frustrerende, selvom det også er hyggeligt at han sover på mig (det betyder så bare, at jeg ikke rigtig har noget tid for mig selv. Overhovedet.).
Han sover ikke særlig længe af gangen i barnevognen, som han ellers gjorde i starten. Nogle gange kun 20 minutter, andre gange en time. Og det er kun hvis barnevognen triller - i det sekund jeg stopper, vågner han. Alt i alt virker det som om han ikke sover særlig tungt om dagen, de længste lure er på min mave, og det er max. 2 timer
Så mine spørgsmål til dig lyder:
1) Tror du det er for tidligt at indføre en form for dagsrytme ift. søvn/mad osv.? Og hvis ja - hvordan gør man det?
2) Er det okay, at han sover i vores seng, mellem os (vi sover så alle tre under en dobbeltdyne)? Jeg plejer at amme ham liggende på siden, mave mod mave. Her falder han så i søvn mens han spiser (på siden) og vågner til næste måltid, hvor vi vender os om.
3) Har du en ide til, hvordan vi får vænnet ham til at sove alene? Både dag og nat?
Jeg håber det er ok at jeg skriver lidt flere spørgsmål i ét brev, nu når de hænger lidt sammen :-)
Mange venlige hilsner,
Sarah