Svar: Sover kun hos mig
24. maj 2011
Alder:
2 mdr.
Kære Sarah
Du er velkommen til at skrive flere spørgsmål i et brev - netop når spørgsmålene hænger sammen :) Det er kun dejligt med korte og præcise spørgsmål - jeg skal prøve at svare ligeså præcist tilbage :)
Din søn er kun 10 uger gammel og derfor stadig meget lille og dermed også meget selvregulerende, hvad angår søvn, mad og rytme i det hele taget. Derfor er det naturligt at han nogle gange spiser hyppigt, andre gange spiser længerevarende og atter andre gange spiser kortere og mindre. Ligesom hans søvn også vil variere, så han nogle gange sover en længere lur og andre gange sover kortere, vågner op får mælk og så sover igen. Den fleksibilitet er nødt til at være der, med så lille et barn.
Det er helt naturligt at han viser et stort behov for tryghed. Det er naturligt i forhold til hans alder og det vil ændre sig i takt med at han bliver ældre. Det er således helt naturligt, at han sover bedst på din mave eller i din favn, netop når han ligger der, så mider det jo om tiden i livmoderen, han fornemmer din varme, din vejrtrækning, din hjerterytme - og intet sted er bedre at sove. Det er dog uholdbart i længden, hvis han kun kan sove på din mave, da du jo også har andre ting du skal i løbet af en dag.
Det er derfor en god idé at du nu forsøger at lære ham, at sove for sig selv. Altså forsøger at hjælpe ham til at sove i lift eller barnevogn, så han på sigt kan puttes der og du kan lave andre ting.
Det vil være helt naturligt hvis han får mælk inden han skal sove og da du både giver bryst og flaske, vil du godt kunne lave en rytme lige nu, hvor du f.eks. starter med at amme, når han vågner af en lur, her efter pludrer du lidt med ham, leger lidt, så skifter du ham og så skal han svøbes og så have en flaske, hvorefter han puttes. Du kan også gøre det, at du ammer fra det ene bryst når han vågner, og fra modsatte bryst inden du putter igen - eller du kan starte med at give flaske og så supplere med brystet inden putning. Som du nu synes det fungerer bedst - men det kan som sagt være en god idé at give mælk af to omgange.
Hvis han bruger sut vil det være fint, fordi det kan lette overgangen fra bryst/flaske og ned i seng. Så hvis han ikke har lært det, så vil det være en god idé at du arbejde på at lære ham at tage imod en sut. Brug også gerne en sutteklud, træk gerne en stofble eller lignende igennem suttens ring, så han har en klud hos sig - det letter også overgangen fra favn til seng.
Det vil være en god idé at du svøber ham i forbindelse med skiftning inden han skal puttes og så giver ham sidste mælk imens han er svøbt. Det at være svøbt hjælper ham til at holde fysisk sammen på sig selv og giver ham således fysisk ro. Igen er overgangen fra din favn også lettere, hvis han er svøbt. Han føler sig omsluttet af dine arme og nu er det så klædet han skal være omsluttet af og som skal give ham ro.
Svøb ham, am ham eller giv ham flaske og se så på ham, se på hans øjne og lyt til hans vejrtrækning. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng. Han er stadig svøbt og han kan få en sut eller bare have en sutteklud ved sit ansigt. Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser - hvis han ligger i liften så sving liften stille og roligt frem og tilbage. Ligger han i barnevognen, så tril vognen lidt, så han lulles til ro.
Stil liften lidt afsides og ikke hvor der er for meget larm af fjernsyn, radio, jer forældre der snakker osv. Gerne i et lidt køligt rum - det er især vigtigt når han er svøbt, at I er opmærksomme på at han ikke bliver for varm.
Derfor må det også anbefales at han sover i lift eller egen seng om natten. Hvis I sover sammen, så bør I ikke ligge under en stor fælles dyne - han bør sove med sin egen dyne, simpelthen af risikoen for vuggedød og overophedning ...
Så prøv om ikke du kan amme ham, og derefter flytte ham til egen seng, hvor han så kan sove videre, vågne, komme tilbage til dig og blive ammet og så sove i egen seng igen. Du kunne forsøge at gøre det, at du tager tremmerne af den ene side af hans tremmeseng og kobler hans seng til din. På den måde vil han ligge i sin egen seng, men du vil stadig kunne lægge en hånd over på ham, berolige og betrygge ved at han kan mærke din nærhed :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke - og læs også gerne min bog "Sådan får du dit barn til at sove" - netop om børn og søvn og hvad man kan forvente af de forskellige aldre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske