Svar: Spiser ting
24. juli 2004
Alder:
3 år
Kære Lone Kongsgart
Børn undersøger verden med alle sanser, både synssans, følesans, lugtesans og så smagssans som dit barnebarn. Det er naturligt og en del af deres udvikling.
Dit barne barn putter derfor tingene i munden for at undersøge dem. Som regel holder barnet op, når det finder ud af at noget ikke smager godt, men samtidg er der jo en grund til at de fleste af os godt ved hvordan smagen af jern er, eller samgen af viskelæder:o)
Jeg synes umiddelbart ikke der er noget i vejen for at I stopper hende i at putte alti muligt i munden, simpelthen også fordi det kan være skadeligt for hende. Børn som har tendens til at putte alt i munden er jo også mere udsatte for at få en forgiftning.
Vær derfor opmærksomme på, hvad I har stående rundt omkring i huset og hvad der findes i haven.
Indendøre er det f.eks. tabs til opvaskemaskinen eller kulørt rengøringsmiddel, som kan tiltrække hendes opmærksomhed. Det kan også være kosmetik og medicin, planter og gødning/gødningspiller, tobak og spiritus og meget andet, som kan være farligt, hvis hun får det i munden.
Udenfor skal I være opmæeksomme på, hvad der findes af planter. Mange af de planter som findes i en almindelig dansk have er giftige for børn og selv om der ofte skal indtages en forholdsvis stor mængde før der kommer symptomer, så er det vigtigt at være ekstra opmærksom.
Giftige planter er f.eks. vintergækker, pinse og påskeliljer, blåregn og guldregn, nerie, ranunkel, hyacinter. Især Nerie er meget giftig for børn og hvis barnet har suttet på et enkelt blad kan det give symptomer og man skal straks søge skadestue.
Når alt det er sagt, så synes jeg derfor at det vil være godt at I stille or roligt fortæller jeres barnet barn at xx skal hun ikke putte i munden 'det smager ikke godt', men naturligivs finde en balance imellem at hun må undersøge det. En anden undersøgelsesmåde kan dog være hensigtsmæssig.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske