Brev:
Ingen interesse for skemad
24. maj 2011
Alder:
6 mdr.
Ingen interesse for skemad
Hej Helen.
Jeg skriver denne gang til dig, for at få dit råd i forhold til vores søn på 6½ mdr. Han har været rigtig god til at amme - og det har fungeret rigtig godt! Næsten for godt!!?
Vi har siden han var 4½ mdr. forsøgt med grød og frugtmos, hvilket næsten ikke havde hans interesse - eller kun havde det ganske lidt ganske kort. Jeg har prøvet til først med risgrød med frugtmos i - senere også med grøntsagsmos. Vi har efter vejledning af vores sundhedsplejerske haft en uges pause - for at starte stille op igen her da han var 6 mdr. Vi startede med risgrød med frugtmos til middag og grøntsagsmos til aften. Det gik godt i starten - og han har 2 gange spist en lille portion - hvor han åbner munden og viser han vil have det/mere.
Men de seneste 3-4 dage har han slet ikke vist interesse for at spise mad af ske. han lukker munden og drejer hovedet væk. Selv ved rent frugtmos. Han er tilgengæld meget interesseret i at drikke vand af glas og sidde med agurk, kogt gulerod, kartoffel, blomkål og æble i hånden og så putte det i munden. Han har ikke tænder og spiser ikke det store (Det MESTE lander på gulvet - men lidt smag må der komme ind:-))
Jeg forsøger virkelig at gøre spisesituationen hyggelig - taler med ham om det. Skifter mellem at han bliver tilbudt mad på samme tidspunkt som vi andre i familien - men han tilbydes det jo også i løbet af dagen, hvor der er mere ro og tid. Jeg har prøvet at tilbyde mad på tom mave:-), after han er blevet ammet og sådan midt i mellem. Jeg har for det meste tilbudt ham mad ganske kort tid efter en lur - så hvor han var frisk.
Jeg har forsøgt at sætte 20 min. af til det - og så tilbyde igen og igen, afveksle med vand og mad han kan holde i hånden. Jeg forsøger at få ham til at smage på det i håbet om at han så får lyst til mere - og har derfor ind i mellem snydt ham :-( Altså givet ham skeen når han har åben mund om agurk el.lign. Det er ikke noget jeg har gjort med magt - blt forsøgt at få lidt smag på hans læber! HAr jeg ødelagt spisesituationen hermed? Men jeg ved ikke rigtig hvad jeg nu skal forsøge.
Jeg har prøvet med risgrød hvor jeg putter forskellig frugtgrød i (jeg har kogt æble/abrikos, æble/pære og sveskemos). Her efter pausen virkede han faktisk lidt vild med/interesseret i at spise frugtmos. Jeg har både prøvet med risgrød, risgrød med forskellige smag i (du ved de der pakker) og hjemmelavet havregrød. Af grøntsagsmos har jeg kun prøvet med kartoffel/gulerodsmos. Men har både prøvet at blande forskellit frugtmos i og prøvet med karrysovs eller alm. sovs.
Det virker simpelthen ikke som om han har lyst til det - jeg tænker ikke nødvendigvis, at han ikke kan lide det???
Han vil ikke tage flaske - så er altså mest/kun interesseret i at amme. Han får mad ca. 1 gang om natten. I løbet af dagen er det lidt svingende hvormeget mad der er til ham.
I dag/inat har jeg tilbudt ham følgende:
19.30: Han ammes
040.30: ammes
7.00: havregrød(blendet) med frugtmos
8.15: ammes
10.30: risgrød med frugtmos - råt æble i stykker, vand af glas
11.15: ammes (lidt)
11.30 risgrød med banan/ferksensmag og frugtmos, banan og vand af glas
12.30: ammes
14.20: ammes (jeg skulle til læge og var nødt til at give ham en tår inden jeg drog afsted).
17.30: Grøntsagsmos, kartoffel, gulerod, blomkål og agurk som fingermad, vand af kop.
17.50: Ammes
18.00: kartoffel, gulerod, blomkål og agurk som fingermad, vand af kop.
19.25: ammes til nat.
Har du ideer til hvad jeg skal gøre? Hvad gør jeg forkert? Skal jeg overveje at stoppe med at amme?
Med venlig hilsen
Anja