Svar: Ingen interesse for skemad
24. maj 2011
Alder:
6 mdr.
Kære Anja
Tak for dit brev :) Du skal bestemt ikke stoppe amning og som jeg læser dit brev, så ammer du ca 6 gange i døgnet. Det er meget fint. Men det vil være rigtig godt, at du nu arbejder på en rytme, hvor han tilbydes skemad, når han vågner af en lur og får mælk inden han så skal sove næste lur. Altså altid starte med mad og slutte med mælk.
Det vil også være rigtig godt at du starter alle måltider med at give ham noget i hånden som han kan gumle på, opbløde med spyt osv. Det vil give ham idé om at det er spisetid og forbrede ham på, hvad der skal ske og samtidig vil det sætte gang i hans enzym produktion og gøre at lysten til mad stimuleres.
Du skal også holde fokus på helt faste spisetider, fordi hans indre ur skal påvirkes til at føle behov for mad, netop morgen, frokost og aften og det er vigtigt at du køre en helt fast plan for dagen, både hvad angår tilbud om skemad, tilbud om mælk og hvornår han så sover, leger osv.
En plan for dagen lavet ud fra dine angivne tider ser således ud:
Tidlig morgen 04.30: Ammes og sover videre
Morgen 7-7.30: Tilbydes en appelsinbåd eller lignende i hånden at sutte på og imens laver du grøden klar, tilbydes her forskellige former for grød, prøv at variere lidt fra dag til dag, vand af kop.
Formiddag 9: Tilbydes igen lidt frugtbåde i hånden at sutte på, og du følger efter med lidt frugtmos (jerntilskud) og vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur ca 9.30, sover måske 1 time
Frokost 11.30: Starter med at rå lidt ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på og du følger efter med grøntsagsmos. Stille og roligt skal der begyndes med kød eller fisk i mosen. Du kan give rester fra aftensmaden, du må også gerne købe mos på glas. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur kl 12.30-13
Eftermiddag 15.30-16: Tilbydes lidt frugtbåde i hånden, en brødskorpe eller lignende, suppleres med lidt frugtmos og ammes også fortsat om eftermiddagen.
Powernappen springes evt. over
Aften 17.30-18: Igen startes med agurk, ristede rugbrødsbjælker eller lignende i hånden og du følger efter med grøntsagsmos. Det må godt være mos der smager af noget og være opmærksom på at han måske ikke bryder sig om kartoffel. Så prøv at lave mos af andre grøntsager. Prøv f.eks. med en rodfrugtmos. Det er her også tilladt at købe mos fra glas - lige nu er det et spørgsmål om at komme igang :) Vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30
Sen aften 23-24: Ammes og sover herefter til næste morgen tidlig uden yderligere mælk. Denne sene amning er vigtig, det er bedre at amme her end i løbet af dagen, netop for at give plads til mere rigtig mad.
Som du kan se af planen, så kører der en helt fast rytme hele dagen igennem, hvor han får mad i hånden, skemad og bryst - adskilt, så der er plads til det hele og det er som sagt vigtigt at du forsøger at følge planen og ikke forsøger at lokke ham hele tiden :)
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske