Svar: ZzzzZzzzzzzzzzzZzzz
25. maj 2011
Alder:
12 mdr.
Kære Odille
Forhåbentlig går det bare en smule bedre, nu hvor jeg svarer dig i dag ...?
Kunne det være en løsning, at du tog en madras ind på gulvet i din datters værelset, så du var der og med det samme kunne sige "sshh-ssshh" eller lignende på afstand, når hun begynder at give sig og sige lyde om natten. På den måde kunne du få sovet lidt, du behøvede ikke rejse dig, hver gang hun vågner og kunne måske nå at tage det i opløbet, så hun ikke når at vågne for meget, men netop i sin underbevidsthed registrerer at du er der og at hun roligt kan sove videre ...
Samtidig ville din datter jo så stadig blive i sit værelse, og forsat også sove i sin seng, som du nu har arbejdet på at hun skulle lære - det ville således ikke ødelægge noget af alt det du indtil videre har arbejdet så hårdt for :)
Det kan godt have effekt at gøre det fra en madras på gulvet i hendes værelse, det kan virke anderledes, end hvis du prøver at svare fra et andet rum.
Jeg ved godt at du er alene og at det trækker tænder ud. Det er en rigtig hård periode for dig lige nu. Har du slet ikke nogen der kan komme og være hos din datter en nat, hvor du så trækker dig? En mor, en moster, en søster, en veninde - en eller anden som godt ville tage over en nat. Det kan for det første gøre, at I får brudt den vane I måske er kommet ind i, fordi en anden tager over, så er situationen naturligt anerledes og det kan godt påvirke din datter til at sove på en anden måde. Men det kunne også være rigtig dejligt for dig, at du kunne få lov til at sove en hel nat uden afbrydelser, fordi det naturligt vil give dig ekstra energi til så at se lidt lysere på det hele igen. Søvn er vigtigt for jer begge to og for overskuddet :)
Knus herfra og fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske