Brev:
Manglende søvn i vuggestuen
25. maj 2011
Alder:
16 mdr.
Manglende søvn i vuggestuen
Kære Helen.
Så har jeg brug for dine råd og tanker igen.
Vores dreng har gået i vuggestuen i lidt over tre måneder nu og han virker meget glad for at være der og er ikke længere ked af det når han bliver afleveret.
Meeen han sover nu kun én gang om dagen. Her hjemme sover han 2½-3 timer uden problemer. Derover sover han nogen gange slet ikke andre gange op til 1½ time men oftest omkring en time, det kommer helt an på om der er stille i krybberummet.
Jeg har presset vuggestuen til at lægge ham igen om eftermiddagen, men der sover han ikke, hen ligger blot og hviler sig og hygger med sut og bamse i 20-30 min.
Problemet er at han er meget træt når han kommer hjem, han er pylret, vil bæres rund eller sidde på skødet og se tegnefilm eller kigge i bog, men han kræver mig 100% fra vi kommer hjem til han skal i seng.
Far kan som regel ikke bruges i disse situationer. Når jeg har aftenvagt og far er alene med ham går det lidt bedre. Jeg sørger for at maden er klar til dem, så den bare skal varmes og vi har altid mad i fryseren, som bare skal varmes de dage, hvor madlavning ikke er en mulighed.
Men han er som regel for træt til at spise ret meget og han ender som regel med en portion grød en banan eller lign.
Vuggestuen har fuldstændig afvist at de kan gøre noget anderledes og de nægter at lade ham sove udenfor eller i et andet rum. Vuggestuen er bygget til at alle børn skal sove i krybberummet og hvis vi ikke kan leve med tingene som de er så må vi finde et andet sted til ham.
De har forslået, at hvis han skal fortsætte i vuggestuen, skal vi aflevere han kl. 9 og hente ham 14.30, men det kan jo ikke lade sig gøre med to fuldtidsstillinger og alle bedsteforældre arbejder jo stadig.
Jeg aflevere ham selvfølgelig først 9.30 når jeg skal i aftenvagt og henter ham så hurtigt jeg kan efter en dagvagt og holder ham så vidt muligt hjemme når jeg har fri, så det kan vi ikke rigtig gøre anderledes. Vi har bedt om et møde med lederen men det kan først blive om to uger.
Vi er meget uenige om, hvorvidt vi skal lade ham blive i vuggestuen. Jeg føler at jeg har fået nok af dem og deres firkantede regler og er ked af at få af vide at hvis vi ikke kan affinde os med situationen kan vi jo bare finde et andet sted at aflevere vores dreng.
Far syntes det er synd at han skal skifte vuggestue når han nu virker glad for at være der og virker som om han er faldet godt til.
Vi er uenige om hvor vidt det påvirker ham på sigt at han er så træt og ked når han kommer hjem. Han spiser fint i weekenden og på fridage så vi er ikke længere bekymrede for hans vægt.
Når han skal i vuggestue bliver han vækket 7.30 når vi har fri sover han som regel til 8-8.30.
En lille detalje er også at hans kontaktpædagog som han (og jeg) har været meget glad for kun er vikar og stopper om et par uger – øv.
Jeg kan godt leve med at han er pylret og ked og skal bæres rundt eller sidde på skødet indtil han skal i seng om aftenen, men er det godt for ham? Eller er det bedre at lade ham skifte og vil du i så fald så anbefale vuggestue eller dagpleje?
Optimalt ville vel være en integreret institution så han ikke skal skifte igen om 1½ år men jeg er bange for at han er for skrøbelig til at være blandt så mange børn og det høje støjniveau, det tog ham nemlig mange uger at vende sig til de andre børn i vuggestuen.
Jeg håber du endnu engang kan hjælpe os lidt på rette vej.
Med venlig hilsen
Lena
Ps. Efter anbefaling fra ergoen bliver sutten nu kun brugt når han skal sove, er træt eller ked. I stedet bruger han nu sin elskede dodo-bamse :-) Det gik over al forventning og var klaret i løbet af 2-3 dage uden skrig og skrål overhoved.