Svar: Uoverskueligt natteroderi - 8 mdr.
25. maj 2011
Alder:
8 mdr.
Kære trætte mor
Der er helt sikkert en sammehæng mellem amning, jeres datters indtag af mad og søgning mod brystet, og de søvnproblemer I oplever. Jeres datter ammes alt for meget i forhold til sin alder - 3 amninger i døgnet burde sikre hendes mælkebehov - og derudover har jeres datter det jeg kalder for et søvnassociations-problem.
Søvnassociationer er de rutiner vi har, i forbindelse med at skulle sove. Ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. Det er for voksnes vedkommende ofte at læse en bog, gætte kryds og tværs, lytte til et stykke afslappende musik eller lignende. For små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. Øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne. Din datter forbinder det at sove med at være i din favn og få bryst. Hun er afhængig af at være fysisk meget tæt på dig og er afhængig af at du tager hende op og vugger hende og giver hende bryst ...
Det er godt at du ammer og du må gerne fortsat amme. Som sagt vil 3 amninger i døgnet, sikre hendes behov. Men det vil være en rigtig god idé at du adskiller bryst og søvn, så hun ikke ammes i søvn og derefter puttes, men ammes og flyttes til sin seng før hun sover helt. Så hun lærer at sove uden denne afhængighed. Det vil her være rigtig godt at du lærer hende det om dagen først - inden formiddagsluren.
Så længe hun forbinder det at falde i søvn med at være i dine arme og få bryst, så vil hun søge dette igen og igen i løbet af natten og først når du tager hende op, vugger hende som du plejer, giver hende brystet - ja giver hende det hun søger, så falder hun naturligt til ro, sover videre indtil hun så vågner op og har behov for det igen.
Vi vågner alle sammen 10, 15, 20 gange i løbet af en nat, vender os, trækker dyne lidt op, sparker den af, drejer om på den anden side, retter på puden osv. Det er helt naturligt og jeres datter vil således også have mange små opvågninger natten igennem. Det er helt normalt at disse opvågninger ligger med 1 times interval - det der er vigtigt, er at hun er i stand til at komme videre i søvnen uden at blive taget op og vugget og uden at få bryst. Altså stille og roligt uden at behøve hjælp fra jer.
Mit forslag er derfor at du fortsat ammer din datter inden sengetid om aftenen og hvis du synes det går bedst med at ligge ned og amme i din seng, så er det fint. Men det er vigtigt at du putter hende over i hendes seng, hvor du ønsker hun skal sove, på et tidspunkt hvor hun registrerer at det er der hun puttes, så hun forbinder det med stedet hvor hun falder i søvn og er fuldstændig tryg ved det sted.
Og så skal dagsplanen ændres - for hendes indtag af rigtig mad skal sættes op og hendes indtag af brystmælk sættes ned. De to ting hænger sammen, så I takt med at du fjerner brystet fra hende, skal den rigtig mad øges.
En dagsplan ser således ud:
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca 9.30 uden amning. Det er bevidst at jeg foreslår putning senere, for at være sikker på at hun er parat til at sove, når hun nu skal puttes uden at få bryst først.
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg. Suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk - det kan være hjemmelavet eller mos fra glas, svarende til hendes alder. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur 13.30
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En lille portion tykmælk med frugtmos, vand af kop. Skal ikke ammes om eftermiddagen - det fjerner appetitten til aftensmad.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, kartofler, sovs. Mad der smager af noget, helt almindelige børnevenlige retter som pasta med kødsovs, lasagne, boller i karry osv. Det skal naturligvis være i en konsistens som hun kan kapere og der skal være både mad i stykker og moset mad. Og også mad hun kan sidde med i hånden, vand af kop.
Suppleres med en godnatgrød som en del af putteritualet, så du sikrer dig at hun ikke går sulten i seng, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl. 19.30-20
Sen aften eller en gang i løbet af natten: Ammes x 1. Om det passer bedst at amme hende kl. 23.30 inden du selv går i seng og far så skal tage over derefter, eller om du vil prøve at lade far tage over først på natten og så lægge hende til i løbet af natten en enkelt gang - det må I gøre, som I mener det vil fungere bedst.
Denne plan dækker jeres datters behov og som I kan se, så er det vigtigt at hun får mere rigtig mad og betydeligt mindre mælk. Det kan i den forbindelse være nødvendigt at far tager over - far kan alt ligeså godt som mor, kan sagtens putte med hende, berolige, kærtegne osv. men kan af gode grunde ikke amme. Far kan også give lidt vand, hvis hun virker tørstig men kan så styre mængden, så hun ikke får lov til at fylde sig med væske i maven ...
Det er altid en balance, for i princippet er det bedst at mor er der, trøster, beroliger osv. også selvom du ikke ammer. Det er vigtigt at hun stadig kan føle sig tryg, selvom hun ikke får bryst og det er synd for hende, at hun skal græde ulykkeligt og voldsomt. Det er ikke rimeligt, det er jo ikke hende der har skyld i at tingene er som de er ... Så det er vigtigt ikke at straffe hende, samtidig med, at I også er nødt til at sikre hendes behov for rigtig mad og derfor er nødt til at holde igen med indtaget af mælk. Hun har jo brug for mere sufficient føde, for at få de vitaminer, mineraler osv. hun har brug for, for at vokse og trives - og som voksne er I derfor nødt til at tage den beslutning, at skære amningen ned, fordi det er for hendes bedste ... men stadig skal det være menneskeligt og omsorgsfuldt.
Det er derfor jeg normalt anbefaler at man trapper ud af amningen stille og roligt og på den måde får nye ritualer sat i værk samtidig med at indtaget af rigtig mad, så sættes op ...
Jeg håber I kan bruge dette videre - og læse også min bog om børn og søvn "Sådan får du dit barn til at sove!".
Rigtig meget held og lykke fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske