Brev:
Sover meget uroligt
25. maj 2011
Alder:
7 mdr.
Sover meget uroligt
Hej Helen
Vores søn på knap 8 måneder sover meget uroligt. Han vågner ikke rigtigt, men "råber op" i søvne. Det er ikke decideret gråd, men snarere en høj, unuanceret klagelyd (meget høj og meget pludselig).
Han bliver lagt mellem 19 og 20 og sover ca. til kl. 06-06.30. Han får en flaske omkring kl.22 og igen kl.03 ca. Han sover 2 lure i løbet af dagen. Han spiser en ok mængde mad i løbet af dagen, appetitten svinger, men ikke unormalt meget. Om natten kan han sove roligt maksimalt op til 3 timer ad gangen. Fra han bliver lagt og til vi går i seng og giver ham flaske omkring kl.22 er vi oppe ved ham 2-5 gange. Om natten tager han nogle ture, hvor han fx i en time kan råbe op hvert 10.minut, andre gange 3 gange i timen. Nogle gange giver vi ham sutten, andre gange lægger vi en hånd på ham og tysser lidt, så han ikke vænnes til kun at kunne sove med sutten i munden. Sutten beroliger ham, men han spytter den selv ud kort tid efter.
Om dagen sover han oftest 1 1/2 time om formiddagen, nogle gange 2 timer. Når han skal falde i søvn, lægger jeg ham ud og stiller vognen under et træ, som han kigger på, indtil han falder i søvn. I en meget lang periode skulle jeg ud og gå frem og tilbage med barnevognen hver halve time for at vugge ham til ro. Eftermiddagsluren varer mellem 40 minutter og op til 1 1/2 time, dog oftest omkring en time. Han vågner oftest med gråd og meget pludseligt. Han sover meget let, og vi har fx kun meget sjældent kunne flytte ham sovende fra autostol til barnevogn.
Når jeg går tur med ham, vågner han ved hundegøen og mobiltelefoner, der ringer. Vi skåner ham ikke som sådan for støj, og om aftenen falder han i søvn, mens han kan høre storebror i værelset ved siden af. Det er svært at få ham til at falde i søvn i barnevognen, hvis vi andre steder end hjemme. Han kigger og lytter og virker nysgerrig og næsten al for opmærksom på omgivelserne. Hvis der går rod i hans formiddagslur, bliver resten af dagens lure også kun korte på ca. en halv time.
Vi har lagt mærke til, at han ofte prutter en del om natten i forbindelse med de urolige perioder. Han har noget i bleen 4-6 gange om dagen, så han er da i hvert fald ikke forstoppet. Jeg laver hans mad fra bunden og følger mange af opskrifterne i Politikens mad til børn.
Jeg har ammet ham fuldt ud til han var 3 måneder, herefter supplerede vi med 1 flaske i døgnet. Fra 4 måneder startede vi op med skemad, og han sagde helt stop til amningen ved 5 måneder. Mit indtryk er, at han aldrig brød sig om at blive ammet, og han så helt salig ud, når han fik en flaske. Han råbte tit op undervejs i amningen og endte nogle gange med at græde rigtig meget, især om aftenen. Jeg ammede hans storebror til han var 10 måneder.
Jonas virker stærk, han er meget fysisk aktiv og lægger i øjeblikket an til at kravle. Han er meget glad, larmende og enormt utålmodig - mor og far får meget skæld ud i løbet af dagen. Nu kan han sidde op og lege, men før det kunne man næsten ikke lægge ham i kravlegården, da han straks råbte op. Vi har derfor brugt vikleslynge en del, og bruger nu babybjørns bæresele. Han virker robust i forhold til indtryk, lader sig ikke mærke stort med gæster, eller når vi har ham med ude - kun i sovesituationerne.
Jonas har desværre en lille sygdomshistorie, som du hellere må få med: Da han var omkring 4 uger tog vi ham med til kiropraktor, da han græd meget og utrøsteligt, især om aftenen. Vi bøvlede med amningen, hvor han havde svært ved at få fat, når jeg lagde ham til ved den ene side. Hans kæbe sagde kliklyde, når han suttede, og han havde hovedet for langt nede - hagen for langt ned mod brystet. Kiropraktoren behandlede ham for skævhed i kæbe, nakke og bækken. Han vejede 4200, da han blev født, så han er nok blevet trykket godt, og han havde den ene arm ind foran sig, da han kom ud.
Da han var omkring 4 måneder fik han mellemørebetændelse, og penicillinen hjalp ikke. Vi fik forskellige præparater og dosis blev sat op, men et døgn efter medicin-stop var han syg igen. Ved 5 måneder fik han lagt dræn, og det hjalp på mellemørebetændelsen, men han sov stadig uroligt.
I øjeblikket får han en 3. slags penicillin, som faktisk lader til at virke, for "noget på lungerne", og der kommer gul væske ud af det ene øre. Nu er vi startet ved en zoneterapeut, som også vil behandle ham med kraniesakralterapi. Han skal i dagpleje om 2 måneder, og vi frygter, det fortsætter med, at vi skal op 5-15 gange hver nat. Vi er meget, meget trætte. Har du nogle forslag til, hvad vi kan prøve ifht. at hjælpe ham til en roligere søvn?
Mange hilsner
Lotte