Svar: Sover meget uroligt
25. maj 2011
Alder:
7 mdr.
Kære Lotte
Tak for dit brev og alle dine tanker. Der kan være rigtig mange ting, som spiller ind hos jer ...
For det første den sygdomshistorie jeres dreng har med sig, med smerter fra skulder og nakke, gentagende mellemørebetændelser og drænanlæggelse og nu stadig gult øreflåd og tydeligt generet ... og han er kun 7 måneder gammel. Den lille skat. Det har i hvert fald ikke givet ham en god erfaring at skulle sove, det har derimod været forbundet med stort ubehag og mange smerter, både fra skuldre, ører og nakke ...
Det tager tid at få en ny erfaring indlejret og I er her nødt til at væbne jer med tålmodighed.
Derudover har han også en alder, hvor han naturligt kan drømme meget om natten og hvor han også kan få lagt sig i stillinger som han endnu ikke mestrer at komme vækfra. Det betyder at han naturligt har brug for hjælp til at få dynen puttet om sig igen, har brug for at blive lagt på den anden side, blive kærtegnet og beroliget lidt om natten. Nogle børn vil i denne alder udnytte den natte ro der er, og derfor bruge natten til at træne deres stemme - de vågner, pludrer, brummer, siger en masse lyde og hører sig selv, - heldigvis bare i en periode, så stopper de normalt igen :)
Det at jeres dreng i søvne snakker, råber, pludrer tyder dog mest på at det foregår i drømme og at han bearbejder oplevelser om natten. I skal derfor forsøge at trække tiden nogle gange og ikke reagerer for hurtigt, men se om ikke han er i stand til at finde videre i søvnen selv. Også fordi det kan give problemer på sigt, hvis du begyder at stige op og putte sutten i munden på ham hver time... Så det er et spørgsmål om at hjælpe ham med stillingsskift, når der er brug for det, men ikke få skabt nogle vaner, som I få svært eller skal arbejde meget på at få ændret senere hen.
Det lyder for mig som om at I er nødt til at lade tiden arbejde for jer. Jeres dreng er nødt til at blive helt rask, og så skal der gå noget tid, før han finder ud af, at det ikke er forbundet med smerte og ubehag at sove. Og så skal I være opmærksomme på ikke at få skabt nogle uvaner for tiden fremover, netop i måden I hjælper ham igennem denne svære periode på :)
Jeg vil lige sende jer en plan for dagen, som kan give jer et billede af, hvad man normalt ville forvente af hans alder:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos, frisk frugt i hånden, begynder måske med små brødhapsere af en blød bolle med lidt smør. Vand af kop.
Formiddagslur, sover måske 1 time
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleret med grøntsagsmos med kød eller fisk, mad i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13, sover her et par timer, hvis I kan få ham til det. Det afhænger naturligvis også af, hvor lang en formiddagslur han har taget ... :)
Eftermiddag 16: En portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, kartofler, sovs af forskellig slags. Mad i stykker og også stadig moset mad, og mad i hånden. Vand af kop.
Suppleres evt. med en godnatgrød som en del af putteritualet, så I er sikre på at han ikke går sulten i seng
Flaske og puttes til natten ca kl. 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske og sover uden mælk til næste morgen tidlig.
Jeg kan godt forstå at I er trætte, og jeg håber at mine tanker og også plan for dagen hjælper lidt videre og viser, hvordan I måske kan komme lidt videre ...
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske