Svar: Banker hovedet i gulvet når han ikke får sin vilje
24. juli 2004
Alder:
13 mdr.
Kære Maria
At blive vred er fysiologisk. Det betyder at din søns adrenalin pumper rundt i kroppen og han kan ikke styre det. Hvis du stiller krav om at han skal styre sig, så pumper adrenalinen endnu mere og situationen bliver voldsommere.
Du er nødt til at stoppe ham, eller holde ham, så han ikke gør skade på sig selv. Det er ikke det samme som at give ham sin vilje.
Selv om din søn er god til at sige enkelte ord, så kan han endnu ikke sætte ord på sine følelser og det må du hjælpe ham med, ved direkte at sige "du bliver bare så vred". Sålænge hans reaktioner er så voldsommer at han kan komme til skade, så er du nødt til at holde ham og så må du sige, så roligt du kan "Du er så vred og også vred over at jeg holder dig, men mor passer på dig". Du skal ikke bruge for mange ord.
Hvis han falder så meget ned at han ikke gør skade på sig selv, men stadig ikke vil røres, så må du sige "kom hen til mor, hvis du vil", placer dig i nærheden af ham, så han kan komme på skødet, når han falder til ro.
Du har ret til at sige nej, men du skal naturligvis altid overveje om der sker noget ved at han får et ja. Nogle gange kan tingene jo godt lade sig gøre, som han ønsker, eller man kan finde et alternativ. Andre gange så er et nej et nej, og det skal du holde fast ved. Han skal også lære at tackle de frustrationer der følger med, når tingene ikke går som han ønsker.
I nogle situationer er det meget svært at være forældre og især børn i 1-3 års alderen kræver stor tålmodighed og omsorg. Derfor skal du selvfølgelig trøste ham, når han er ked af det, men du skal finde den svære balance imellem at sige nej og være konsekvent i dette, samtidig med at du er der for ham, lytter til ham, de ønsker han har og passer på ham, så han ikke gør skade på sig selv. Det er bestemt ikke nemt.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske