Svar: Dårlig nattesøvn med mange opvågninger
25. maj 2011
Alder:
7 mdr.
Kære Camilla
Tak for dit brev og velkommen til :) Dejligt at høre at du har læst min bog og også har fulgt med i brevkassen. Jeg vil meget gerne dele mine tanker med dig, - og der er her flere ting som spiller ind på de søvnproblemer I har hos jer.
Det som umiddelbart slår mig, når jeg læser dit brev er, at jeres dreng ikke får mad nok i løbet af dagen. Det gør ikke noget at han kun spiser ½ dl. af gangen, men han skal have flere måltider dagligt end han får lige nu. At han søger brystet om natten, kan derfor godt være et udtryk for at han egentlig er sulten og har brug for noget ...
Samtidig fortæller du at du har haft brystbetændelse og er blevet behandlet med antibiotika. Det kan og vil naturligt påvirke hans mave, så han får lidt maveproblemer i en periode - og det giver urolig søvn. Samtidig med at din mælkemængde naturligt ofte vil blive nedsat i en periode med brystbetændelse. Det betyder at mælken i den periode ikke flyder så let til ham, som den normalt ville gøre. Det lyder dog som om at den periode er overstået nu og at du atter har godt med mælk og mærker at mælken 'sprøjter' - det er rigtig godt - men det giver en forklaring på, hvorfor det har været lidt sværere i en periode.
Så fortæller du også at han er født med kop og har haft låsninger i nakken, hvilket er afhjulpet med kiropraktor og han lyder til at have det godt nu. Han har dog naturligt haft svært ved at sove, fordi han har haft ondt - og den erfaring sidder naturligt i ham stadig væk ...
Du fortæller også at I har arbejdet meget på at han skulle sove og det lyder for mig som om at beslutningen om at "han skal lære at sove i egen seng" kommer til at fylde en del - I skal bare huske på at han jo ikke har læst det I har læst og I skal også huske på, at han ikke har noget ønske om at ødelægge jeres plan - han aner ikke hvad det er I har gang i og derfor er han ikke udspekuleret eller imod jer. Derfor er det heller ikke nogen god løsning at lade ham græde sig i søvn!
Du har mange tanker:
"Han skal jo lære at sove uden at blive ammet"
"Han skal lære at sove i sin egen seng"
"Han skal kunne sove med klud i stedet for bryst"
"Han skal starte i dagpleje og hun skal kunne putte ham"
"Han skal være bedre til at sove både dag og nat"
Og mange flere ... Og ja, det er rigtigt, at på sigt skal han lære alt dette, men du bliver nødt til at give lidt slip og sige at det kommer med tiden og at han må lære en ting af gangen. Og de fleste børn er altså mellem 12-18 måneder før de tager en putteklud eller puttebamse til sig - Og det er helt naturligt at han har brug for mælk omkring midnat. Det er ikke rigtigt at han skal kunne sove uden mælk der. Med den alder han har, og som I beskriver ham, vil det være realistisk at arbejde på at han sover 5 timer uden mælk.
Ro på, I er nødt til at have realtiske forventninger - jo mere du/I stresser over det hele, jo mere krampagtig bliver situationen og jo værre bliver det hele. Jeres dreng spejler sig i jer og jo mere ro I kan signalere, jo mere roligt I kan tage det, jo mere roligt vil det med putningen naturligt også gå :)
Det første I skal arbejde på er en dagsplan, som kører nogenlunde fast og hvor han tilbydes mere mad.
Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra dine angivne tider ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre hos mor
Morgen 7: Havregrød, vand af kop.
Puttes til sin første lur kl. ca 8, uden at blive ammet først, som nu. Sover 45-60 minutter - Fint!
Formiddag 9-9.30: Tilbydes ½ bolle med smør i små bitte bider og får også lidt frugtmos (jerntilskud). Skal her også have lov til at sidde med lidt frugtbåde i hænderne, vand af kop.
Frokost 11: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker i hånden, agurk eller lignende at gumle på selv, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 12 og her må du meget gerne trille ham en tur, så han begynder at kunne sove en længere middagslur og få en rytme, hvor han sover længst midt på dagen :) Det vil også passe rigtig fint i forhold til dagpleje senere.
Eftermiddag 15: Tilbydes flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Ammes og puttes til dagens 3. lur, som naturligt vil være dagens korteste lur.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad. Det kan være ris med sovs, indmaden af en frikadelle, lidt laks eller lignende. Der gives også mad i hånden som kogte broccoli og blomkålsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende, som han selv kan gumle på. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20 Tidspunktet varierer lidt efter hvor lang og hvor sen en 3. lur han har taget.
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig:)
Som du kan se følger min plan de tider du nogenlunde har skitseret - jeg giver også mulighed for 3 lure dagligt, fordi han lige nu naturligt stadig har brug for det. Jeg siger naturligt mælk aften, sen aften, tidlig morgen, inden middagslur - at sove igennem er lige nu de 5 timer!
Og så er der samtidig tilbud om meget mere mad, flere små hyppige måltider, mad i hånden, mere variation osv. Det er rigtig vigtigt nu.
Rigtig meget held og lykke, håber I hermed er hjulpet videre på vej :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske